هدی صادقی
یکشنبه, 31 اکتبر , 2021
مطالعه در 15 دقیقه

محتوای وایرال (ویروسی) : استراتژی‌های محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی


بسیاری از پست‌های بلاگ، اینفوگرافی ها و مقالات هستند که تولید و با نرخ بالایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند درحالی‌که خیلی از آن‌ها را ما نمی‌بینیم. معمولاً هر محتوایی که در فضای مجازی می‌بینیم به این دلیل است که تبدیل به یک محتوای وایرال (ویروسی) شده.

نکته‌ای که خیلی از کاربران و البته کسب‌وکارها در شبکه‌های مجازی فراموش می‌کنند این است؛ گردآوری محتوا ، تولید محتوا و انتشار آن. اما این واقعاً پایان کار است؟! وقتی قرار است چنین پایانی برای هر فعالیت مجازی در نظر گرفته شود، چطور می‌توانیم انتظار به اوج رسیدن را داشته باشیم؟

هر سایتی که ترافیک بالایی داشته باشد یعنی کاربران بیشتری را جذب کرده اما این کافی نیست و باید همچنان برای تبلیغ و تشویق مخاطب برنامه‌ریزی کرد. منظور از برنامه‌ریزی چیست؟ آیا باید کار خاصی انجام دهیم که حتی در شرایط بالا بودن ترافیک پلتفرم هم، کاربران وفاداری داشته باشیم؟ نکته همین‌جاست!

در این مقاله قصد دارم در مورد استراتژی‌های درستی که کمک می‌کنند یک محتوای وایرال (ویروسی) بسازید بیشتر بنویسم. درواقع می‌خواهم روانشناسی نهفته در این شکل تولید محتوا را برای کاربر به شما نشان بدهم.

محتوای وایرال (ویروسی) چیست؟

محتوای ویروسی Viral Content می‌تواند شامل هر محتوایی شود؛ ایمیل، پست در بلاگ، یک کپشن در اینستاگرام یا توییت در توییتر، فایل صوتی یا هر شکلی از انواع محتوا. تفاوت چنین محتوایی با یک محتوای معمولی در سرعت انتشار بین مردم است، درست مثل یک ویروس! سرعت انتشار آن‌قدر می‌تواند بالا باشد که درنهایت فرستنده نمی‌تواند آن‌ها را بشناسد و دسترسی نزدیک هم به آن‌ها ندارد.

محتوای وایرال (ویروسی): دکمه را فشار بده!

قبل از اینکه شروع کنیم فراموش نکنید هر محتوایی که تولید می‌شود- از متن بگیر تا موسیقی و ویدئو و حتی تصاویر اینستاگرام- قرار نیست به‌راحتی و بدون برنامه‌ریزی دیده شود. البته قرار هم نیست با یک ورد مخصوص اتفاق شگفت‌انگیزی بیفتد و شانس رو بیاورد. یک محتوای محبوب و دیده‌شده قبل از هر چیز نیاز به یک فرایند فکر شده دارد و باید برای بالا بردن آن، خوب عمل کرد.

استراتژی‌هایی که در ادامه برایتان می‌نویسم در بلندمدت کمک می‌کنند تا تلاش شما دیده شود:

خلق محتوا Content creation

قبل از تولید محتوا، بهتر است یک برنامه‌ریزی حساب‌شده در مورد پرسونای مخاطب داشته باشید. «می‌خواهم چه مخاطبی داشته باشم؟» درواقع سؤال مهمی است که کمک بزرگی به شما برای ادامه مسیر می‌کند. لازم است تا بدانید دقیقاً می‌خواهید برای چه مخاطبی بنویسید، تصویری را آماده یا ویدئویی را منتشر کنید.

بهتر است اول‌ازهمه تکلیف این قسمت را روشن کنید. قدم بعدی انتخاب نوع محتواست:

● چه نوع محتوایی برای مخاطب برگزیده شما می‌تواند مثل یک خوراک مغذی و خوب باشد؟

● این محتوا قرار است در کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی منتشر شود؟

با مشخص کردن این ریزه‌کاری‌ها، حالا وقت آن است که برای تولید محتوای وایرال (ویروسی) قدم‌های بزرگ‌تری برداریم.

روانشناسی همخوان کردن

اینکه چرا یک محتوا وایرال می‌شود نیاز به بررسی‌های روان‌شناسانه دارد. با یک مثال ادامه بدهیم؛ نگاهی به فید فیس‌بوکتان بیندازید. عموماً پست‌هایی را می‌بینید که در مورد کودکان، حیوانات یا حتی چیزهایی ناخوشایند هستند. بنابراین شما در تایم لاین چیزهایی را نمی‌بینید که سایر کاربران آن‌ها را از روی خوش‌شانسی منتشر کرده باشند بلکه آن‌ها می‌دانند برای جلب احساسات مخاطبانشان باید چطور عمل کنند.

در این مدت که در یکی از شبکه‌های اجتماعی فعال بوده‌اید، چند بار با چنین مواردی روبه‌رو شده‌اید؟ البته فقط روانشناسی نیست که باید در نظر بگیرید، فاکتورهای دیگری مثل قانون 20/80 هم کاربرد دارد. این قانون که همچنین معروف است به اصل پارتو Pareto principle می‌تواند برای هر موقعیتی کاربرد داشته باشد.

در سال 1960 بود که ویلفردو پارتو Vilfredo Pareto متوجه شد 20% جمعیت ایتالیا مالک 80% زمین‌های این کشور هستند و این نسبت در مورد کشورهای متفاوت عدد متناسبی بود.

برمی‌گردیم به موضوع خودمان؛ تولید محتوا بر اساس اصل پارتو. حالا از شما می‌خواهم تا 20% از وقت خودتان را صرف گردآوری محتوا و 80% باقی‌مانده را برای انتشار یا تبلیغ آن کنار بگذارید.

توجه داشته باشید که این قانون قرار نیست همیشه جواب بدهد و در مورد بعضی از انواع تولید محتوا که زمان بیشتری برای خلق آن صرف می‌شود ممکن است اثر متفاوتی داشته باشد. اصل پارتو را می‌توان یک قانون کلی و روش درست برای مدیریت زمان در فرایند تولید محتوا در نظر گرفت.

مشارکت احساسی در محتوا

وقتی صحبت از انتشار محتوا می‌شود، مشارکت احساسی یکی از بزرگ‌ترین فاکتورها به‌حساب می‌آید. احتمال زیادی هست که اصلاً به سراغ پست‌های وایرال با محتوای گیج‌کننده یا توهین‌آمیز نروید. این موضوع در بلاگ ها اتفاق می‌افتد و کاری می‌کند تا هرگز چنین محتوایی به چشم نیاید.

اما توجه داشته باشید اگر محتوایی که تولید می‌کنید باعث انگیزش احساسی مخاطب شود، درواقع شما قدم اول را برای تولید محتوای وایرال (ویروسی) درست برداشته‌اید. البته شاید در ظاهر ساده باشد ولی لازم است کارتان را درست انجام دهید تا کاربری که مخاطب شماست با نقشه حساب‌شده‌ای که کشیده‌اید، احساس خوشایندی از حضور در صفحه شما داشته باشد.

جونا برگر Jonah Berger، استاد برجسته آمریکایی در حوزه بازاریابی ویروسی و تأثیر اجتماعی شبکه‌های مجازی، در این مورد توضیح جالبی دارد:

«احساسات کلید اصلی انتخاب است. احساسات کاری می‌کند تا فرد مطلبی را به اشتراک بگذارد (یا خریداری کند). در کتاب مسری: چرا بعضی چیزها چشم ما را می‌گیرند – این کتاب در ایران با اسم مسری و به‌صورت صوتی یا نوشتاری منتشر شده است- گفتم که هرچه موضوعی برای ما مهم باشد، احتمال بیشتری برای همخوان کردن آن وجود دارد. هرچه احساسات ما بیشتر با برند یک کسب‌وکار گره بخورد، احتمال خرید هم بالاتر می‌رود.

بنابراین چرا به جای اینکه روی کارکرد یک محتوا کار کنیم، بیشتر به احساسات اهمیت ندهیم؟ سعی کنید به این پرسش‌ها پاسخ بدهید:

● اولین دلیلی که افراد تصمیم به خرید خدمات/محصول می‌گیرند چیست؟

● چطور می‌توانید روی احساسات مشتری/مخاطب بیشتر تمرکز بدهید؟

من در پژوهش‌هایی که انجام دادم متوجه شدم احساسات مشخص قدرت به‌مراتب بیشتری از چیزهای دیگر دارند. حالا احتمالاً این ذهنیت برایتان پیش می‌آید که مردم مطالب مثبت را به اشتراک می‌گذارند نه موارد منفی. اما این‌طور نیست و موضوع پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. موضوع این است که احساسات باید بتواند باعث انگیزش روانی در افراد مختلف شود. پس هرچه این انگیزش بیشتر باشد، احتمال همخوان کردن هم بالاتر می‌رود.»

چهره غمگین و احساس غم برای تولید محتوای وایرال (ویروسی)

چه احساساتی باعث ویروسی شدن یک محتوا می‌شود؟

محتوای وایرال یا ویروسی با در نظر گرفتن 9 مورد از احساسات تولید می‌شود:

● احساس لذت (یک محتوا در مورد آشپزی یا سفر)

● الهام‌بخش بودن (یک پادکست یا سخنرانی ویدئویی در مورد توسعه فردی)

● خندیدن، عشق یا احساس همدلی، افتخار (قهرمان شدن در مسابقات)، هیجان (ماجراجویی)

● غم و اندوه، خوش‌حالی

نکته: احساسات اولیه در مقایسه با مواردی که بالا فهرست شد اثر کمتری دارند ولی درهرصورت باز هم قدرت به اشتراک گذاشتن یک محتوا را دارند. این نوع احساسات بیشتر مواقع ساده‌تر ابراز می‌شوند که آن هم به دلیل طبیعی بودن در ذات انسان است. احساسات اولیه شامل موارد زیر هستند:

●● وحشت و خشم

●● ترس و عصبانیت

●● انگیزه‌های جنسی

●● محرک‌های اجتماعی

محرک‌های اجتماعی معمولاً همراه با محرک‌های احساسی هستند که با نام نکات اجتماعی هم شناخته می‌شوند. مثلاً؛ فردی عاشق حیوانات است و احساس مراقبت و دلسوزی نسبت به آن‌ها دارد. خبری از یک اتفاق ناخوشایند برای حیوانات به گوشش می‌رسد- همه کشی سگ‌های ولگرد حومه تهران-.

برای عده زیادی این خبر ناراحت‌کننده است ولی برای کسی که عاشق حیوانات باشد در این حد باقی نمی‌ماند. او خبر و غم خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند تا بدین‌صورت حمایت گروه‌ها را جلب کند. با این همخوان کردن او نه‌تنها توجه عمومی بیشتری را جلب موضوع می‌کند بلکه حتی می‌تواند پول لازم برای متوقف کردن این کار را هم جمع کند.

احساسات منفی

در مورد احساسات تاجاییکه که ممکن بود در این پست حرف زدیم اما احساساتی هم هستند که بهتر است از آن‌ها دوری‌کنید:

● ابهام و پیچیدگی

● توهین

● نفرت

با انتشار چنین احساساتی در محتوای خود، رتبه آن را از «بهترین» پایین‌تر می‌آورید. فراموش نکنید که مرز بسیار باریکی بین عصبانی یا غمگین کردن یک نفر با متنفر کردن او وجود دارد. در یک سری موارد، حس نفرت در صورتی جواب می‌دهد که احساس مشترکی وجود داشته باشد یا گروه‌های مختلف با چنین موقعیتی آشنا باشند.

انگیزه دادن برای واکنش‌های احساسی خوب

انگیزه دادن می‌تواند متفاوت باشد. فهرستی هست که با دنبال کردن آن می‌توانید مطمئن شوید این روش را به‌درستی انجام داده‌اید. در ادامه بهتر است با چند فاکتور برای انگیزه‌بخش‌تر کردن محتوایتان آشنا شوید:

قصه‌گویی- موسیقی- آب‌وهوا- برند سازی- شخصیت‌های مشهور- کودک- ارتباط با شخصیت‌ها- روایت و نریشن- افراد جذاب- احساسات انسانی- بیماری- گفت‌وگو- حیوانات- آشنایی یا موضوعات آشنا- محصول.

◄مهم: بهتر است محتوایی را تولید کنید که احساسات خاصی را هدف قرار بدهد اما اگر برای انجام این کار قلم خوبی ندارید، عکاس توانایی نیستید یا در کل ذوق خلاقانه‌ای برای تولید محتوای وایرال (ویروسی) ندارید بهتر است اطلاع‌رسانی درستی داشته باشید. محتوای مفید هم قطعاً جواب می‌دهد! بنابراین یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای نوشتن محتوای انگیزه‌بخش، ساختن یک فهرست است.

اگر یک کاربر فعال در شبکه‌های اجتماعی هستید، این نکته را همیشه در خاطر داشته باشید که مردم بیشتر مواقع به دنبال جواب سؤالات یا راه‌حل مسائلشان هستند پس همین‌که چنین فرصتی را برای آن‌ها فراهم کنید یعنی خوش‌حال کردن آن‌ها. انتشار دستورالعمل، ترفندها و روش استفاده می‌تواند اثر خوب و به‌موقع داشته باشد.

چرا مردم محتوا را به اشتراک می‌گذارند؟

مهم است که به خاطر بسپارید چرا ما مسائلی را به اشتراک می‌گذاریم. نکته اول این است که بخشی از محتوا می‌تواند حرفی از طرف شخص منتشرکننده یا کسی که همخوان می‌کند داشته باشد. بنابراین در پلتفرم‌های اجتماعی باعث می‌شود او بهتر دیده شود.

ناتالی ناهای Nathalie Nahai، روانشناس وب و رفتار مشتری، در این مورد حرف‌های مفیدی برای ما دارد:

«همه می‌خواهند یک محتوای وایرال (ویروسی) بسازند ولی باید بدانند که این کار زمان می‌برد. شما نیاز به زمان دارید تا اسمتان شناخته شود و بعد، دیگران جذبتان شوند. درنهایت این شما هستید که مزه موفقیت را می‌چشید ولی واقعاً مهم است که بدانید می‌خواهید به چه چیزی برسید.

در این مورد زیاد گفته و نوشته شده است ولی در مورد چرایی آن حرف چندانی نزده‌اند.

● چرا این کار را می‌کنید؟

 ● چرا دیگران باید ببینند/ بخوانند؟

 ● چرا این محتوا به درد کسی می‌خورد؟

● چرا کسی با خواندن محتوای من لذت می‌برد و انگیزه همخوان کردن پیدا می‌کند؟

ملاحظه می‌کنید که فقط صحبت از چطور و چه چیز نیست، باید دلیل را هم فهمید.

ناگفته نماند که اعتماد در فضای مجازی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. این اعتماد باعث اعتبار لوگوی بزرگ‌ترین برندها می‌شود. همین‌که کاری کنید تا محتوای شما قابل‌اعتماد باشد قدم بزرگی برای چگونگی همخوان کردن آن برداشته‌اید. کافی است خودتان را به جای خواننده احتمالی و مصرف‌کننده بگذارید:

‌«چرا می‌خواهد محتوای من را بخواند یا چرا قصد استفاده/ خرید محصول من را دارد؟»

اما این موضوع را از یک زاویه دیگر هم می‌توان بررسی کرد و آن «شما» هستید. گاهی لازم است بدانید چرا شما می‌خواهید تولید محتوا کنید. بنابراین همیشه هم موضوع، مخاطب نیست. گاهی دلایل مشخصی نیاز است تا بدانیم علایق شخصی کدام‌اند؟

چگونه محتوای خود را تبلیغ کنم؟

حالا که به نکات مهم برای تولید یک محتوای وایرال (ویروسی) پرداختیم نوبت آن است که به بخش اصلی برسیم: انتشار/تبلیغ. یادتان می‌آید که ابتدای مقاله در مورد اصل پارتو نوشتم؟ 20% زمان برای گردآوری و تولید محتوا و 80% باقی‌مانده را برای انتشار باید کنار بگذارید. برای انجام درست این مرحله بهتر است با چند روش کاربردی بیشتر آشنا شوید:

تدارک سیبل تیراندازی برای تولید محتوای وایرال (ویروسی)

همان‌طور که میدانید شبکه‌های اجتماعی فقط برای دوست‌یابی یا انتشار عکس‌های تولد و میز غذا نیست! تأثیر شبکه‌های اجتماعی روی کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ آن‌قدر مهم و چشمگیر است که بسیاری از سازمان‌ها و کسب‌وکارها از آن برای تبلیغ و معرفی محصول/خدمات خود استفاده می‌کنند.

اولین شبکه اجتماعی فیس‌بوک است که از آن به‌عنوان یک پلتفرم بی‌نظیر نام می‌برند. باقی شبکه‌ها شاید به‌خوبی فیس‌بوک نباشند که البته این مورد بستگی به محتوایی دارد که می‌خواهید در آن‌ها تبلیغ کنید.

فیس‌بوک

فیس‌بوک این فضا را در اختیار شما می‌گذارد تا بتوانید صفحه دلخواهتان را بسازید و با مشتری‌ها و گروه‌های موردعلاقه‌تان ارتباط داشته باشید. باوجود محبوبیتی که فیس‌بوک دارد چه کسی این روزها در آن عضو نیست؟ برای اینکه یک محتوای وایرال (ویروسی) داشته باشید به دو روش می‌توانید از این پلتفرم دوست‌داشتنی استفاده کنید:

● گزینه power editor با هدف تبدیل مخاطب هدف به مشتری

● بالا بردن یک پست با چند کلیک

توییتر

استفاده از توییتر واقعاً مفید است و کاری می‌کند تا محتوای شما به‌خوبی دیده شود. با انتخاب این پلتفرم و البته انتخاب مخاطبان هدف مناسب می‌توانید محتوایتان را به‌خوبی معرفی کنید. فقط فراموش نکنید که محتوای تولیدشده چه یک مقاله در توییتر باشد یا هر مطلب کوتاه دیگری، باید به‌روز، خواندنی و مفید باشد.

اگر روی محتوایی که آماده کردید خوب کار کرده باشید و در فید کاربران دیگر مثل وصله ناجور نباشد، شک نکنید که با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهید در پلتفرم‌های دیگر هم فعالیت حرفه‌ای‌تری داشته باشید از مطالعه محتوای مرتبط با افزایش مخاطب در اینستاگرام و لینکدین غافل نشوید!

شاید بد نباشد کمی از تجربه وایرال شدن محتوایی که این روزها منتشر کردید برای ما بنویسید!

منبع:

https://motamem.org/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%84/

What Makes Content Go Viral?

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

این پست را به اشتراک گذارید :


این مقاله در بهین هاب تولید شده است. روی بهین هاب برای صرفه جویی در وقت و تمرکز روی ارزش واقعی شبکه های اجتماعی در تیمتان حساب کنید. تک تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.
دیدگاه بگذارید 0