هدی صادقی
یکشنبه, 1 آگوست , 2021
مطالعه در 5 دقیقه

گردآوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی


به نظر شما که سال‌هاست در فضای مجازی فعالیت می‌کنید چرا گردآوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی باید بخشی از استراتژی محتوایتان باشد؟ اصلاً چطور می‌توان این کار را انجام داد؟ گردآوری اطلاعات در چنین فضایی یکی از موردتوجه‌ترین موضوعات و استراتژی‌هاست که کاربران به آن می‌پردازند.

چه با اصل پارتو Pareto یا قانون 20/80 آشنایی داشته یا چیزهایی در مورد « ضربه، ضربه، ضربه هوک درست» شنیده باشید یا هر مقاله دیگری که به شما برای ساخت بهتر تقویم محتوا( لینک) بهتر کمک کند، پس احتمالاً چیزهایی در مورد گردآوری محتوا میدانید.

شاید دوست داشته باشید بدانید که

آقای گری واینرچاکس Gary Vaynerchuk، در کتاب “ضربه، ضربه، ضربه، هوک: چگونه داستان خود را در این دنیای اجتماعی پرسروصدا به گوش مشتری برسانیم؟” می‌گوید: در هر بازی، قدم اول این است که دفاع طرف مقابل را خنثی کنیم. پس، در دنیای بازاریابی و بازاریابی نیز، اول باید دفاع و خودداری مشتری از خرید را خنثی کنیم.

احتمالاً حداقل یک‌بار در زندگی‌تان، در مقابل تبلیغات محتوایی کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی، با اعتمادبه‌نفس و درحالی‌که یک پوزخند بر لب دارید، از اینکه جلوی خرید خود را گرفتید، احساس غرور کرده‌اید. فکر می‌کنید اشکال کار این‌چنین تبلیغات کجاست؟

جالب اینجاست که خیلی از ما اشکالی از جمع‌آوری محتوا را برای محتوای خود در شبکه‌های اجتماعی انتخاب می‌کنیم درحالی‌که همه مزایایی را که واقعاً از این استراتژی نصیبشان می‌شود بیشتر نمی‌کنند.

می‌خواهم با این خبر خوش ادامه بدهم که مقاله این هفته ما برای کسانی نوشته شده است که در دنیای استراتژی‌های شبکه‌های مجازی تازه‌کار هستند.

دو شکل از محتوای شبکه‌های اجتماعی

چنین محتوایی به‌صورت کلی به دو شکل ارائه می‌شود:

◄ محتوایی که خلق می‌شود  content creation

◄ محتوایی که جمع‌آوری می‌شود  content curation

و اما محتوایی که می‌آفرینید هر چیزی است که مردم/ مشتری/ مصرف‌کننده را به سمت محصولات/ خدمات یا وب‌سایت شما هدایت می‌کند. ازجمله آن‌ها می‌تواند آخرین پستی را که در بلاگتان منتشر کردید، تبلیغ محصولی که به‌زودی قرار است ارائه دهید، پادکست، ویدئوها یا هر چیزی مثل این‌ها باشد.

به‌طورکلی چه بنویسید، چه طراحی کنید یا به هر روشی خلاقیت به خرج دهید شما دست به خلق محتوا زده‌اید.

منظور از جمع‌آوری محتوا چیست؟

تلاش و تمرکز حرفه ای در گردآوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

محتوای جمع‌آوری‌شده هر چیزی است که از طرف شما همخوان می‌شود ولی شما آن را خلق نکرده‌اید. البته همچنان برای مخاطبتان مفید است. محتوای گردآوری‌شده را می‌توان در پیدا کردن، سازمان‌دهی و همخوان کردن اطلاعات مرتبط با مخاطب با هدف ارزش بخشیدن به آن (اطلاعات) خلاصه کرد.

جمع‌آوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

آخرین بخش، همخوان کردن اطلاعات مرتبط است، که در جمع‌آوری محتوا اهمیت دارد. فراموش نکنید محتوایی که درست گردآوری‌شده باشد برای مخاطب ارزشمند است. این ارزش صرفاً به دلیل محتوا نیست بلکه بازتابی ازنظر و افکار شما در مورد همان محتوا است.

** مهم: ارزش شخصی هر نویسنده با محتوایی که گردآوری می‌کند خودش را نشان می‌دهد.

با دقت به دو نوع از تولید محتوا، بیشتر متوجه گردآوری محتوا می‌شوید. نکته مهم اینجاست که جمع‌آوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی زمان کمتری در مقایسه با خلق محتوا می‌گیرد.

حالا اجازه بدهید سؤال دیگری طرح کنم. وقتی دریکی از شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید و نیاز به محتوای مناسب برای صفحه خود دارید و از طرفی وقتی برای خلق محتوا ندارید، چه می‌کنید؟ درحالی‌که باید به‌صورت مرتب فعال باشید و محتوای جدید بارگذاری کنید.

مزایای گردآوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی چیست؟

شاید بهتر باشد کمی بیشتر با امتیازات این نوع از تهیه محتوا برای پلتفرمی که در آن مشغول فعالیت هستید آشنا شوید:

مدیریت زمان

این نوع از تولید محتوا کمک می‌کند تا صفحه شما در شبکه‌های اجتماعی و با در نظر گرفتن بهترین زمان انتشار، فعالیت سالم و کافی داشته باشد.

دسترسی به منابع گسترده‌تر

یک امتیاز اضافه دیگر این است که به مخاطب فرصت داده می‌شود تا در فهرست متنوعی از منابع بچرخد و اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشد.

مدیریت زمان در گردآوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی اهمیت دارد.

نگاه همه‌جانبه

مخاطب یک نگاه همه‌جانبه کامل نسبت به کسب‌وکارتان به دست می‌آورد که این، به لطف دقت و تمرکز شما در ارائه محتوای مناسب است.

ارتباط متنوع

گردآوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند تا با زبان متنوع و بدون درگیر کردن « فقط یک گوینده» در مورد کسب‌وکارتان حرف بزنید و در موردش بنویسید.

این یک اصل همیشگی و ثابت شده است که:

« کسی دلش نمی‌خواهد شنونده آدمی باشد که فقط در مورد خودش حرف می‌زند.»

هنر گردآوری محتوا همین است؛ تنوع بخشیدن به محتوای شبکه‌های اجتماعی تاجاییکه فقط قرار نباشد در مورد خودتان حرف بزنید.

گردآوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی و مزایای افزوده آن

چهار مزیت بالا ازجمله مهم‌ترین و پرطرفدارترین امتیازات گردآوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی است. اما بهتر است فراموش نکنید که مزیت‌های دیگری هم هست و بد نیست آن‌ها را هم در نظر داشته باشید تا با خیال راحت‌تری کارتان را پیش ببرید.

◄ تصویر درستی از شما به‌عنوان یک صاحب‌نظر ارائه می‌دهد

 اینکه محتوای دیگران را در اختیار مخاطب بگذاریم یک‌چیز است و اینکه افکار خودمان را عرضه کنیم چیز دیگری. محتوای منحصربه‌فرد ساختن کمک می‌کند تا مخاطبان خودتان را داشته باشید و محتوای دیگران را با ادبیات و زبان خودتان منتشر کنید و گفت‌وگو از همین‌جا آغاز می‌شود!

حتماً برایتان پیش‌آمده که مطلبی را از صفحه اینستاگرامتان در مثلاً صفحه فیس‌بوک یا لینکدین یا لوکوبوک و هورسا بخواهید منتشر کنید. سعی می‌کنید تا مطابق با ادبیات و چارچوب فکری خودتان این محتوا را به اشتراک بگذارید. بااینکه محتوای شما در مقصد گردآوری‌شده است ولی فراموش نکنید که بازتابی از افکار و آغازکننده یک گفت‌وگو است.

◄ خلق موقعیت‌های ارتباط با صاحب‌نظران دیگر

حالا موقعیتی را تصور کنید که محتوای انحصاری خودتان را باهمان امضای ویژه در نوع زبان و ساختار منتشر می‌کنید و در کنار آن، به محتوای افراد دیگر هم توجه می‌کنید. چنین ارتباطی یک موقعیت عالی برای پذیرش گفت‌وگو و همراه شدن با دیگر همفکران و چه‌بسا افرادی است که صاحب‌نظران تحسین‌برانگیزی هستند.

خیلی از اهالی فن در کسب‌وکارها یک توییت گردآوری‌شده را با like کردن یا درج نظری مثل « ممنونم که این مطلب را منتشر کردید» واکنش نشان می‌دهند. درحالی‌که تعداد کمی هستند که صفحه شما را در چنین موقعیتی دنبال می‌کنند.

وقتی محتوایی را در صفحه خودتان منتشر می‌کنید و خالق اصلی محتوا به آن برچسب یا اصطلاحاً تگ می‌شود، فرصت گفت‌وگو را فراهم می‌کنید. از کجا معلوم! حتی ممکن است صاحب‌فکر اصلی را با این کارتان تحت تأثیر قرار دهید و بدین ترتیب رشته تعامل روزبه‌روز محکم‌تر شود.

◄ شناخت عمیق‌تری از ورودی و خروجی‌های کسب‌وکارتان به دست می‌آورید.

در گردآوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی به نوسانات جاری باید توجه کنیم.

بله! وسوسه‌انگیز است که فقط روی آنچه دارید کار می‌کنید یا آنچه تخصص شماست کار کنید. اما به خاطر بسپارید که اگر می‌خواهید فرد تأثیرگذاری در حرفه و صنعت خودتان باشید باید بدانید در هر قسمتی چه اتفاقی می‌افتد.

جمع‌آوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی یعنی خواندن و مصرف انواعی از محتوا در مورد کسب‌وکارتان آن‌هم به شکلی منظم و پیگیر. وقتی اول‌ازهمه اخبار دست‌اول را شناسایی کنید، موفق می‌شوید تا ترندها را حتی پیش از آنکه جهانی شوند بشناسید.

حالا می‌توانید به‌موقع همان نفر اولی باشید که بین آن‌ها و مخاطبش ارتباط برقرار می‌کند.

◄ افزایش آگاهی از برند

 احتمالاً ازنظر شما کمی متناقض است که محتوای فرد دیگری را منتشر کنید ولی مخاطبان به آنچه شما انجام دادید بیشتر توجه کنند. ولی خب، همین‌طور است که می‌بینید!

یک مورد دیگر هم اینکه، هرچه محتوای بیشتری از دیگران به اشتراک بگذارید ( و خودشان را هم تگ کنید) بیشتر در دایره دید آن‌ها قرار می‌گیرید. حتی ممکن است آن‌ها شما را در همان شبکه اجتماعی دنبال کنند تا محتوای منتشرشده شما را بخوانند.

این نوع تعامل همان قانون متقابل است. قانون متقابل چه می‌گوید؟

 « اگر لطفی در حق من بکنی من هم در ازایش جبران خواهم کرد. من خودم را ملزم به جبران می‌دانم.»

حالا همین اصل را در دنیای محتوای دیجیتالی و گردآوری محتوا در شبکه‌های اجتماعی تعریف می‌کنیم. اگر از کسی باهمخوان کردن محتوای تولیدشده‌اش حمایت کنید، احتمال اینکه آن‌ها هم همین کار را برای شما انجام بدهند وجود دارد. اجازه بدهید! خواهش می‌کنم سوءتفاهم نشود.

این جمله به معنی همخوان کردن هر محتوایی که آن‌ها منتشر می‌کنند نیست چون شما دنبال حمایت آن‌ها و همخوان شدن همان محتوا از صفحه خودتان هستید. مهم این است که هر آنچه برای شما ارزش دارد و مخاطبتان را جذب می‌کند گردآوری کنید و پشتیبان همان موارد باشید.

** نکته: انتخاب منبع درست مثل یک بازی شرط‌بندی است. محتوای درستی را انتخاب می‌کنید و آن‌ها هم از شما حمایت می‌کنند.

◄ دیدگاه درستی در مورد مخاطبتان به دست می‌آورید و همین انگیزه‌ای برای گردآوری محتوا می‌شود

 اگر در پی این هستید که موضوعات و نظرات مختلفی را بررسی کنید و یاد بگیرید که چه نوع محتوایی مخاطبتان را جذب می‌کند، گردآوری محتوا بهترین روش است. شما این ترفند را بدون خلق محتوا انجام می‌دهید.

نوبت این رسیده برای گردآوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی به این نکته دقت کنید که دقیقاً چه موضوعاتی موردعلاقه مخاطبان شماست؟ و سؤال بعدی اینکه آیا مخاطبان شما در مورد محتوایی که جمع‌آوری کردید سؤالی دارند یا خیر؟

باهمین دو پرسش می‌توانید برای خلق محتوای خاص خودتان قدم‌های بعدی را بردارید.

گردآوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی با چهار روش هوشمندانه

آشنایی با مزیت‌های جالب جمع‌آوری محتوا اکنون دید بازتری به شما می‌دهد تا با روش‌های انجام آن در شبکه‌های اجتماعی بیشتر آشنا شوید. باهم بیشتر می‌خوانیم.

استفاده از فیدهای  RSS

یک فید RSS روشی ساده برای دریافت به‌روزترین محتوا از منابع منتخب شماست. توجه داشته باشید که منابع منتخب شما این فیدها را دارند و می‌توانید آن‌ها را داشته باشید تا همیشه به‌روز بمانید.

کاربران بهین هاب می‌توانند به‌صورت خودکار این فیدها را به‌عنوان منابع موردعلاقه انتخاب کنند.

ذخیره مقالات با نرم‌افزار Pocket

این نرم‌افزار تحت وب ازجمله ابزار کاربردی است که کمک می‌کند تا به‌سرعت مقالات یا سایت موردنظر خودتان را برای اینکه سر فرصت بخوانید، ذخیره کنید.

●● دسترسی به این نرم‌افزار از طریق کافه بازار برای کاربران ایرانی ممکن است.

نرم افزار پاکت برای گردآوری محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

استفاده از فهرست توییتر

تازمانیکه دسترسی به توییتر داشته باشیم، این شبکه اجتماعی یکی از روش‌های هوشمندانه برای گردآوری محتوا است. پس بهترین کار این است که بر اساس موضوعات، افراد تأثیرگذار، کسب‌وکارهای دیگر یا انتشاراتی‌ها فهرستی برای خودتان بسازید.

پایان‌بخش

خوشبختانه گردآوری محتوا در شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر یکی از بخش‌های اصلی استراتژی بازاریابی در انواع شبکه‌های اجتماعی از فیس‌بوک، توییتر تا شبکه‌های داخلی نزدیکا، هورسا و باهم است.

دیگر وقت آن رسیده تا برای ارتباطات مجازی‌تان ارزش‌گذاری کنید. این کار با آزمایش تغییرات مختلف و ارتقای محتوایی که به اشتراک می‌گذارید عملی می‌شود.

امیدوارم محتوای مفیدی را گردآوری کنید!

منبع:

Why Social Media Curation Should be Part of Your Content Strategy (+ How to do It)

https://b2n.ir/r85476

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.3]

این پست را به اشتراک گذارید :


این مقاله در بهین هاب تولید شده است. روی بهین هاب برای صرفه جویی در وقت و تمرکز روی ارزش واقعی شبکه های اجتماعی در تیمتان حساب کنید. تک تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.
دیدگاه بگذارید 0