هدی صادقی
دوشنبه, 29 نوامبر , 2021
مطالعه در 13 دقیقه

ارتقای عملکرد فیسبوک با استراتژی تست پست ارگانیک


فیسبوک که حالا اسمش را به Meta تغییر داده مرتب در حال اضافه کردن عناصر جدید به ابزار تست پست ارگانیک Organic Post Testing است تا تأثیر خوبی بر ارتقای عملکرد فیسبوک داشته باشد.

حالا و پس از گذشت یک سال از راه اندازی گزینه آزمایشی پست ارگانیک در Creator Studio  یا منشن فیسبوک برای ویدئو، این پلتفرم محبوب جهانی درحال به روز رسانی آیتم جدید است که شامل طراحی جدید و گزینه های بیشتر می شود. به روزرسانی درواقع راهنمایی بیشتری در راستای استراتژی انتشار پست در فیسبوک در اختیار افراد و شخصیت های مشهور میگذارد.

منظور از ارگانیک چیست؟

ارگانیک را باید یک واژه جدید بدانیم که بیشتر در صنعت غذایی شناخته شده است؛ زندگی سالم، رشد طبیعی و بدون ابهام و همچنین محصولاتی با منابع مشخص از جمله ویژگی های یک محصول ارگانیک است. خوب است بدانید که همین تعریف درمورد کمپین های بازاریابی هم درست است.

بسیاری از شرکت ها تلاش میکنند تا با استفاده از بازاریابی محتوایی ارگانیک و هدفمند، باعث افزایش مشتری در شبکه های اجتماعی و رشد سالم در بازار رقابت شوند. با انجام این روش های مراقبتی، اعتماد مشتری جلب می شود و در همین مسیر هم برند به موفقیتی که میخواهد دست پیدا میکنند.

بعید نیست شما هم یکی از همان کسب و کارهایی باشید که از بازاریابی ارگانیک به عنوانی بخشی از استراتژی کسب و کار خود استفاده میکنند ( جالب است بدانید که ممکن است حتی از وجود چنین استراتژی در کسب و کارتان آگاه نباشید). اما اگر خواننده این مقاله هستید و دوست دارید بیشتر در مورد راه اندازی یک کمپین برای رشد کسب و کارتان بهره ببرید، فرصت را غنیمت بدانید!

بازاریابی محتوایی ارگانیک چیست؟

بنابر آمار به دست آمده از انستیتو بازاریابی محتوایی، تا سال 2014، مردم دنیا نزدیک به پنج هزار تبلیغ را روزانه میدیدند. کسب و کارها با نوعی رقابت برای جلب توجه مخاطب روبه رو می شدند که دو رویکرد متفاوت و رایج را شکل داد:

● بازاریابی پرداختی (پولی)

● بازاریابی ارگانیک

بازاریابی پولی شامل اختصاص بودجه برای کمپین های تبلیغاتی یک کسب و کار و پرداخت به پلتفرمهای متنوع برای تبلیغ خدمات یا محصولات خود می شود.

از طرف دیگر، بازاریابی ارگانیک به دنبال روش هایی برای مشتری سازی طبیعی است. بنابراین از هرنوع روش بازاریابی بدون نیاز به پرداخت مستقیم بهره می برد و البته هنوز هم بهایی پرداخته می شود. این هزینه شامل تولید و گردآوری محتوا و زمان صرف شده برای نظارت بر کمپین ها و پاسخ به مشتری می شود.

بازاریابی ارگانیک که نوعی از بازاریابی اینباد inbound marketing تلاش میکند تا محتوای مفید و مورد نیاز مشتری را تولید و در مرحله بعدی از این محتوا با حضور آنلاین و مداوم در شبکه های اجتماعی، حمایت کند.

روش کار مبتنی بر بازاریابی ارگانیک چگونه است؟

در سیستم بازاریابی محتوای ارگانیک، مرکزیت با مشتری است و تمرکز روی این اصل خواهد بود که مشتری تجربه آنلاین بهتری داشته باشد. هزینه ای بابت مکان و دفتر کار پرداخت نمی کنید اما لازم است تا محتوای باارزشی بسازید تا پاسخهای مناسبی به پرسش های مخاطبان داده شود. همچنین به خوبی مشخص کنید که چرا برند شما میتواند بهترین راه حل را ارائه دهد.

تصویر یک اپراتور برای ارتقای عملکرد فیسبوک

توجه داشته باشید که اگر خودتان را منبع خوبی معرفی کنید و محتوای مهمی داشته باشید، مشتری با شما همراه می شود و در فعالیت و کسب و کار شما مشارکت میکند. در عوض، شما هم برند خودتان را می سازید. فراموش نکنید که این نوع بازاریابی نیاز به زمان و تلاش کافی دارد و همچنین یک سیستم خوب لازم است که امتیازات بیشتری دریافت کنید.

در ادامه بهتر است با مراحل کار مبتنی بر بازاریابی محتوای ارگانیک برای ارتقای عملکرد فیسبوک بیشتر آشنا شویم:

شناخت پلتفرم

اینکه بخواهید عملکرد فیسبوک خودتان را ارتقا بدهید لازم است محتوای تولید شده را در جای مناسب قرار دهید. اینکه بدانید محتوای شما نیاز به چه جامعه ای دارد مهم است. عموما پلتفرمهای شبکه های اجتماعی خیلی فوری و گسترده مخاطب سازی میکند. جالب است بدانید که این مخاطبان 42% از جمعیت جهان را دربرمیگیرند.

البته ناگفته نماند همه پلتفرمها از نظر ظرفیت بازاریابی مثل هم نیستند. مثلا فیسبوک با 2167 بیلیون کاربر فعال از ژانویه 2018، بیشترین تعداد کاربران را داشته است. اینستاگرام و اسنپ چت پاتوقی برای مخاطبان جوانتر است که بنابر آمار به دست آمده از سال 2016، 59% از کاربران این پلتفرم در رده سنی بین 18-29 سال هستند. 56% افراد زیر 30 سال هم از اپلیکیشن های دیلیت خودکار استفاده میکنند.

استراتژی شما چیست؟

فراموش نکنید هر استراتژی که تنظیم میکنید به نوعی مخاطبان شما، پلتفرم، محتوا و حتی ارزیابی شما از موفقیت را تعریف میکند. مثلا میخواهید برای یک جامعه جوان محصولات و خدمات خود را معرفی کنید؟ احتمالا باید اینستاگرام را انتخاب کنید چون بهترین فضا برای برندسازی و استفاده از یک سری تصاویر جذاب با فراخوانی برای اقدام CTA قوی با هدف خرید است. انتخاب استوری اینستاگرام برای افزایش مخاطب میتواند یکی از راهکارهای عالی برای فعالیت در این پلتفرم باشد.

از طرف دیگر شاید بخواهید با ورود به یک بازار جدید برند خودتان را توسعه بدهید؛ مثلا تعامل با زنانی که بیشترین سهم از کاربران پینترست را به خودشان اختصاص داده اند. همچنین بلاگ نویسی های کوچک را میتوانید یک روش مطلوب برای ارتباط با شاغلان پرمشغله ای دانست که میخواهند روابط ابتدای روز خود را داشته باشند. ضمن اینکه تصاویر اینفوگرافی یک پیوند بصری با مخاطب ایجاد میکند و شما را به هدفی که دارید می رساند.

تمرکز روی کیفیت محتوا

یک بار دیگر یادآوری و تأکید میکنیم که « محتوا اصل موضوع است». برند و کسب و کار شما میخواهد به روشی ارگانیک و سالم مخاطب سازی کند تا آنها:

● دسترسی آسانی به محتوای شما داشته باشند.

● پاسخی برای پرسش هایشان پیدا کنند.

● محتوای شما را با دیگران به اشتراک بگذارند.

● بتوانید شرکت خودتان را به عنوان منبعی برای اطلاع رسانی یا سرگرمی راه اندازی کنید و مردم دلشان بخواهد دوباره و دوباره به شما سر بزنند.

یادتان باشد که کلمات کلیدی یکی از قسمت های بسیار مهم در استراتژی محتوایی شما هستند. شما با انتخاب کلمات کلیدی مناسب که در بازار رقابت مجازی طرفداران زیادی دارد، میتوانید رتبه خوبی برای کسب و کارتان داشته باشید.

مهم: با کلمات کلیدی درست، کار را شروع کنید؛ کلماتی که مرتبط با کسب و کار شما هستند و میدانید که مشتری دنبال همان کلمات میگردد.

خوب است بدانید که درست در همین نقطه کیفیت محتوا خودش را نشان می دهد؛ محتوای استاندارد مبتنی بر منابع درست و اصولی کاری میکند تا ارتقای عملکرد فیسبوک شما به راحتی اتفاق بیفتد و با کمترین دردسری راه حل را پیدا کنید. اصلا مهم نیست راه حلی که برای جذب مخاطب بیشتر پیدا میکنید چه باشد حتی ممکن است یک برنامه سرگرم کننده پنج دقیقه ای در نظر بگیرید.

برای ارتقای عملکرد فیسبوک خود میتوانید محتوا را به روش های گوناگون بهبود ببخشید:

● قالب بندی محتوا به شکلی که بتوان با آن ارتباط برقرار کرد.

● استفاده از اینفوگرافی برای جذابیت بصری و امکان همخوان کردن در شبکه های اجتماعی

● تولید ویدئو برای بیات فوری نظرات

و صدالبته، از لینک سازی غافل نشوید. اینکه بتوانید زنجیره ای از محتواهای مرتبط برای بازدیدکنندگان بسازید تا میزان مشارکت آنها را بالا ببرید نشان دهنده قدرت و تمرکز شما برای گسترش شبکه ارتباطی و در نهایت انجام خرید است.

تست پست محتوای ارگانیک در فیسبوک

صفحه ورودی برای ارتقای عملکرد فیسبوک

همانطور که در تصویر سمت راست میبینید، پلتفرم تست پست جدید فیسبوک میتواند قالب های متفاوتی را برای پست های شما ارائه بدهد که شامل متن، لینک و پست های تصویری (عکس دار) می شود تا فرصت بهتر و بیشتری برای ارتباط با مخاطب داشته باشید.

برای هر تست میتوانید یک معیار ارزیابی کلیدی انتخاب کنید که میتواند کامنت، همخوان کردن، ری اکشن های فیسبوک یا کلیک روی لینک ها باشد. بنابراین، میتوانید در قدم بعدی تستی را انجام دهید تا از طریق آن یک واکنش متمرکز داشته باشید.

تصویر فیسبوک برای ارتقای عملکرد فیسبوک

همچنین میتوانید همه عناصر را در پست خلاقانه خودتان بگنجانید. این آزمایش جالب را برای یک بازه زمانی 24 ساعته فعال کنید که بعد از آن بتوانید آن را دوباره منتشر یا نسخه تأثیرگذارتری از آن را آماده کنید. بااین کار، دیدگاه و نظرات مخاطبان خود را برای طرحی که در آینده میخواهید اجرا کنید متوجه خواهید شد.

تست پست ارگانیک کمی متفاوت است و در آن دقیقا قرار نیست بهترین عملکرد خودتان را نشان بدهید اما درنظر داشته باشید که همان محتوا و فرایند را باید رعایت کنید و البته با واکنش های اولیه مخاطبان نمونه تا بتوانید تصمیم گیری درستی برای محتوای ارگانیک واقعی خود در فیسبوک بگیرید.

فیسبوک این اطمینان را داده است که تست پست ارگانیک در این پلتفرم تنها یک بار به مخاطبان نمونه نمایش داده می شود. بنابراین اگر مخاطب شما، پست آزمایشی را ببینید، نسخه نهایی را نخواهد دید ضمن اینکه نمونه نهایی در صفحه فیسبوکتان باقی میماند و تست های کنارگذاشته شده حذف می شوند.

ناگفته نماند که فیسبوک در زمان هایی ابزار تست پست ارگانیک خود را بهبود داده است که ارتقای اولیه از سال 2018 بوده. باید اضافه کنیم که آیتم منشن فیسبوک Facebook Creator Studio قرار است به شما برای ارتقای عملکرد فیسبوک در فرایند افزایش مخاطب، دریافت کلیک بیشتر براساس اهدافی که دارید، کمک کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟ ما را از نظرات خود در بخش دیدگاه بی بهره نگذارید.

منبع:

https://izea.com/2018/04/13/organic-content-marketing/

https://www.socialmediatoday.com/news/facebooks-adding-more-elements-to-its-organic-post-testing-tool-to-help-op/607052/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]

این پست را به اشتراک گذارید :


این مقاله در بهین هاب تولید شده است. روی بهین هاب برای صرفه جویی در وقت و تمرکز روی ارزش واقعی شبکه های اجتماعی در تیمتان حساب کنید. تک تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.
دیدگاه بگذارید 0