هدی صادقی
یکشنبه, 17 اکتبر , 2021
مطالعه در 13 دقیقه

ریزه کاری های محتوای تولید شده توسط کاربر که لازم است بدانیم


در هر شبکه اجتماعی که فعال باشید، از فیس‌بوک و لینکدین بگیر تا پلتفرم‌های ایرانی، احتمالاً چیزهایی در مورد محتوای تولید شده توسط کاربر user-generated content یا UGC شنیده‌اید. شاید وقتش رسیده کمی سرتان را خلوت کنید تا چند ریزه‌کاری در این مورد بدانید.

وقتی صحبت از هر شخصی غیر از اعضای تیمتان به میان می‌آید، درواقع پای استراتژی بازاریابی برای کسب‌وکارتان وسط است. این اصطلاح چه نقشی دارد؟ در این مقاله می‌خواهم باعلاقه در مورد یکی از موضوعات روز که حتماً باید جایی در کسب‌وکار شما داشته باشد بنویسم و از شما هم دعوت می‌کنم با توجه به زمان تعیین‌شده برای مطالعه مقاله کمی از زمان خود را با من باشید.

محتوای تولید شده توسط کاربر یعنی چه؟

UGC یا محتوای تولیدشده توسط مصرف‌کننده محتوایی است که در مورد برند و کسب‌وکار شما حرف میزند و درواقع تیم شما نبوده که آن را تولید کرده است. به زبان ساده؛ محتوایی که «در مورد من» است ولی «من آن را تولید نکرده‌ام».

انواع محتوای تولید شده توسط کاربر کدام است؟

دنیای محتوای تولیدشده توسط مخاطبانی غیر از شرکت و تیم ما آن‌قدر گسترده و متنوع است که شناخت آن را به‌مراتب جذاب و ساده‌تر می‌کند؛ از پست‌ها و کپشن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود تا منشن کردن شما در انواع پادکست، همچنین ویدئوهای آنلاین و نظرات کاربران را هم شامل می‌شود.

شما می‌توانید با این روش به‌راحتی در مورد شایسته و مورد اعتماد بودن محصول و خدمات خودتان که از زبان مخاطب/مصرف‌کننده گفته می‌شود، حرفی برای گفتن داشته باشید.

یک مثال ساده برایتان می‌زنم؛ در یکی دو سال اخیر وضعیت کسب‌وکارهای آنلاین کشور در اینستاگرام رشد چشمگیری داشته است. حالا خیلی از آن‌ها با انتشار فیلم‌های کوتاهی که مشتری‌هایشان از محصول – چه زمانی که به دستشان می‌رسد چه زمانی که در حال مصرف آن هستند- می‌گیرند، نشان می‌دهند سطح کار و خدمات‌دهی‌شان چطور است.

با این اوصاف به کمک محتوای تولیدشده توسط مصرف‌کننده، یک قدم بزرگ برای تشویق سایر مخاطبان و کاربران برمی‌دارید تا تصمیم نهایی را بگیرند؛ علاقه‌مند شدن و خرید. این استراتژی یکی از قوی‌ترین روش‌های واقعی کردن مشتری احتمالی است. دقت کنید که شما و تیمتان حرفی نمی‌زنید یا تبلیغ مستقیم نمی‌کنید!

آمار نشان می‌دهد 75% افراد به لطف همین ترفند بازاریابی مشتاق می‌شوند که با چند کلیک بیشتر، تصمیمشان را برای خرید عملی کنند.

چرا محتوای تولید شده توسط کاربر تا این حد مهم است؟

خب! به نظرم کم‌کم داریم وارد یک بحث جذاب و به‌روز می‌شویم. احتمالاً مهم‌ترین دلیل چنین محبوبیتی این است که 90% مصرف‌کننده‌ها شایستگی و کارایی یک محصول یا خدمات را یک عنصر مهم در زمان انتخاب می‌دانند. محتوایی که همین گروه تولید می‌کنند خیلی بیشتر و اثرگذارتر از روش بازاریابی سنتی روی تصمیم‌گیری دیگران برای خرید نقش دارد.

با این اوصاف، پیش از اینکه نشانتان بدهم چطور می‌توانید چنین اطلاعات محشری را برای رونق کسب‌وکارتان گردآوری کنید اجازه بدهید ببینیم وقتی با محتوای تولیدشده از طرف مشتری‌تان بازاریابی می‌کنید، دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد.

تأثیر محتوای تولید شده توسط کاربر روی کسب‌وکار

فرقی نمی‌کند که بخواهید در مورد برندتان اطلاع‌رسانی کنید یا در تلاش برای جذب مشتری‌های ثابت وفادار بیشتر باشید؛ UGC فرصت ویژه‌ای به شما می‌دهد که هوشمندانه در مورد خوبی‌ها و امتیازات محصول یا خدمات خود با دیگر کاربران حرف بزنید و بدین ترتیب تعامل ادامه‌دار مفیدی با مخاطبان خودتان داشته باشید. اما چطور؟

محتوای تولید شده توسط کاربر چگونه بین آدمها اعتمادسازی میکند؟

اعتمادسازی می‌کند

هیچ معمایی در کار نیست! وقتی کاربر و مشتری در مورد محصول/ خدماتی که از شما خریداری کرده است محتوایی منتشر می‌کند، این شما نیستید که میکروفون را در دست گرفته‌اید و در حال سخنرانی تبلیغاتی برای کسب‌وکارتان هستید بلکه یک غریبه خارج از شرکت آن میکروفون را در دست گرفته است.

حرف‌های یک غریبه در مورد هر کسب‌وکاری می‌تواند واقعی، اثرگذار و مثبت و حتی منفی‌تر باشد! فراموش نکنید که این روش، مبتنی بر بازاریابی سنتی نیست و خوبی‌اش دقیقاً همین ویژگی است.

از طرف دیگر، چنین ترفند زیرکانه‌ای کاری می‌کند حلقه ارتباطی شما با مخاطبان و مشتری‌هایتان محکم‌تر شود. وقتی اعضای دیگر فروشگاهتان مشغول تماشا یا خواندن محتوای منتشرشده دیگر همنوعانشان می‌شوند، این احساس خوشایند را می‌گیرند که بقیه از خدماتی که کسب‌وکار شما می‌دهد خوش‌حال هستند و از حرف زدن در موردش لذت می‌برند.

آیا بهتر از آزادی خلاقانه سراغ داری؟!

جالب است بدانید همین‌که به دنبال روش‌های نوآورانه بیشتری برای تولید محتوا با این روش باشید، منابع مفیدتری پیدا می‌کنید تا برنامه بازاریابی خودتان را توسعه بدهید و بهتر کنید. اهدافی که برای کسب‌وکارتان در نظر دارید با چنین روشی عملی می‌شود.

اینکه چه چشم‌اندازی برای محصول/خدمات خود داشته باشید مهم است و به همان اندازه چشم‌اندازی که مشتری نشان می‌دهد هم اهمیت دارد. وقتی قرار است یاد بگیرید که پیشنهادهای هیجان‌انگیز شما در نظر آن‌ها چطور است، درواقع سعی می‌کنید خلاقیت بیشتری هم خرج کنید.

علاقه مند میکند، به همین سادگی!

ایجاد علاقه و واداشتن دیگران برای اینکه در مورد شما حرف بزنند ازجمله نتایج طبیعی محتوای تولید شده توسط کاربر است. چون چنین اتفاقی باعث می‌شود متوجه احساساتی در فرایند بازاریابی غیرمستقیمتان شوید که احتمالاً پیش‌تر به آن توجه نکرده بودید.

برای نمونه؛ شما غذای خانگی درست می‌کنید. خورشت خلال و قیمه بادمجانی که سفارش گرفته بودید حالا روی میز ناهار یک جمع خوش‌خوراک نشسته است. با انتشار یک live کوتاه بامزه که در حین غذا خوردن برای شما می‌فرستند، نه‌تنها به شما اطلاعات و احساسات تازه‌تری در مورد کسب‌وکارتان (دست‌پخت شما، تجربه‌ای که در آشپزی دارید و سرعت تحویل سفارش) می‌دهند بلکه برای دیگر مخاطبان شما هم ایجاد علاقه می‌کنند.

یا اینکه، اگر یک نویسنده و تولیدکننده محتوا باشید، کاربر بعد از خواندن مقاله بهترین زمان انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی در صفحه لینکدین یا بلاگ شما، از تجربه رعایت استراتژی‌های انتشار محتوا در زمان مناسب و رونق کاسبی مجازی خود می‌نویسد و آن را به‌صورت استوری یا پست یا حتی یک ارائه ویدئویی در اختیار شما و مخاطبان می‌گذارد.

چنین تعاملی نه‌تنها صمیمت و درک دوطرفه‌ای ایجاد می‌کند بلکه هر مخاطب دیگری مشتاق می‌شود متناسب با علاقه و حرفه خودش به محتوای تولیدشده دقت کند.

رونق کاسبی

با دیدن چنین محتواهایی، مخاطبین دیگر شما هم تشویق می‌شوند چون «حالا می‌توانی با خیال راحت اعتماد کنی». همین فرایند چراغ کسب‌وکار شما را پرنورتر می‌کند. چرا؟ پاسخ ساده است! همه ما آفریده‌هایی بسیار اجتماعی هستیم.

احتمالاً شما هم این تجربه را داشته‌اید که مثلاً فروشنده یکی از رژلب‌های ویتامینه، فرم دهنده و کاملاً گیاهی خودش را استفاده ولی نتواند اعتماد شما را جلب کند. درحالی‌که اگر همین رژ لب را یکی از کاربران استفاده کرده باشد، چشمتان را می‌گیرد و دوست دارید زودتر روی دکمه سفارش خرید کلیک کنید.

این بخش از محتوای تولید شده توسط کاربر، برای خیلی از مشتری‌ها هیجان‌انگیز هست و انگیزه مثبتی برای خرید به آن‌ها می‌دهد. وقتی از تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر کسب‌وکارها حرف می‌زنیم از این رفتار با عنوان «تأیید و اثبات اجتماعی» نام می‌بریم.

پاسخ به پرسش‌ها

پاسخ به پرسش‌های مرتبط با محصول/ خدمات، به‌اندازه نظرات کاربران، می‌تواند تصمیم برای خرید را بسیار ساده‌تر کند. منظور من اینجا طرح سؤال نیست. بلکه می‌توانید از خریدار خواهش کنید بعد از خرید و چند تجربه اول با محصول/خدمات برای شما در مورد خریدش حرف بزند.

مثلاً اگر یک کارشناس تجربه کاربری UX هستید می‌توانید بعد از انجام پروژه از کارفرما بخواهید که در صفحه لینکدین خودش در مورد تغییرات تازه در سایتی که راه‌اندازی کرده بنویسد. این مورد ازجمله ترفندهای بازاریابی در لینکدین است که به کارتان خواهد آمد!

جلوه گری در بازار رقیبان

محتوای تولید شده توسط کاربر یک فرصت بی‌نظیر برای عرض‌اندام در برابر رقباست. حتی اگر خدمات/محصولی که می‌فروشید گران‌قیمت باشد، وقتی مشتری از کسب‌وکار شما با جمله «واقعاً با این قیمت، ارزشش رو داشت!» یا «با همون کیفیتی که انتظارش رو داشتم» تعریف می‌کند باید بگویم خیالتان راحت باشد چون خیلی واقعی و غیرمستقیم پای تفاوت شما با دیگر رقبا به میان می‌آید.

ارتباط و وفاداری عمیق‌تر

ترفند محتوای تولیدشده توسط مصرف‌کننده نه‌تنها قد شما را در میان سایر رقبای سرسخت بلندتر و تماشایی‌تر می‌کند بلکه به‌مرورزمان حلقه ارتباطی محکم‌تری با مخاطبانتان می‌سازید و آن‌ها وفادارانه شما را اولویت بازار گردی و تصمیم‌گیری قرار می‌دهند.

اجازه بدهید یک مثال خوشمزه برایتان بزنم؛ در یکی از شبکه‌های اجتماعی یک خانم شیرینی پز اهل کردستان را دنبال می‌کنم. اوایل چندان به روش بازاریابی‌اش دقت نمی‌کردم. اما هرچه که گذشت متوجه شدم نه‌تنها خودش را یک هنرمند حرف‌های بین رقبای کار بلد معرفی کرده است بلکه با برگزاری دوره‌های آموزشی، چه عمومی و چه نیمه‌خصوصی و خصوصی، ارتباط بسیار زیبا و دوستانه‌ای با مخاطبانش برقرار می‌کند.

این بانوی هنرمند، با شناخت درستی که از پرسونای مخاطب خود به دست آورده بود، با انتشار یک عکس دسته‌جمعی از پایان دوره به‌صورت پست نشان داد که مشتری‌ها و مخاطبانش چقدر وفادار هستند و هر دستور پخت و کار جدید او را باعلاقه دنبال می‌کنند.

چطور محتوای تولید شده توسط کاربر داشته باشم؟

امیدوارم تا اینجا نه‌تنها انرژی‌تان کم نشده باشد بلکه با بیشتر شدن آگاهی‌تان در مورد استراتژی‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی دلتان بخواهید وارد مرحله بعدی شوید؛ چطور از مخاطبم بخواهم تولید محتوا کند؟

هیچ راهکاری بهتر از یک کمپین فکر شده برای افزایش مشتری در شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانم پیشنهاد بدهم. پرطرفدارترین روش «هشتگ برندشده» branded hashtag است. البته فراموش نکنید همان‌طور که ابتدای مقاله هم برایتان نوشتم، پست‌های بلاگ، ویدئو در یوتیوب، محتوا در تیک‌تاک (اگر کاربر خارج از ایران هستید)، بومرنگ‌های متنوع در اینستاگرام و دیدگاه‌ها، همه و همه، ز جمله انواع روش‌های محتوای تولیدشده توسط مصرف‌کننده می‌تواند باشد. نکته‌ای که شما باید به آن دقت کنید فرایند درخواست شما، گردآوری و همخوان کردن یک شکل محتوای ساخته شده است.

ما رسماً وارد خان آخر شدیم و قرار است در ادامه ریزه‌کاری‌هایی را که لازم است بدانید با هم بخوانیم:

نوآوری کنید

چه محتوایی می‌خواهید داشته باشید؟ این سؤال مهم را پیش از شروع باید جواب بدهید تا اهداف و تمرکز اصلی شما مشخص شود:

● می‌خواهم نرخ تبدیل مشتری احتمالی به مشتری همیشگی بالا برود.

● در فکر تحکیم روابط و وفاداری در مشتری و مخاطبانم هستم.

● برایم مدیریت اختلالات و مشکلات معمول در فرایند خرید و تجربه کاربر مهم است.

● در فصل پرفروش می‌خواهم دسترسی ساده و سریعی به محتوایی که قبلاً هم از آن نتیجه گرفتم داشته باشم.

بنابراین وقتی هدفتان را مشخص کردید می‌توانید خیلی شفاف و هدفمند با کاربر ارتباط بگیرید و از او محتوای موردنظرتان را درخواست کنید. توجه داشته باشید هرچه درخواست خودتان را دقیق و روشن بیان کنید، مخاطب هم طبق همان خواسته شما عمل می‌کند.

خیلی مهم: یک ظریف‌کاری که قطعاً از آن نتیجه می‌گیرید این است که دستورالعمل همکاری دوطرفه داشته باشید. بهتر است این نکات را در دستورالعمل همکاری‌تان مشخص کنید:

● آیا قرار است محتوای تولیدشده مخاطب را در استوری اینستاگرام خودتان منتشر کنید (از صفحه مخاطب)؟

● آیا به کاربرانی که همکاری کنند وعده انتشار بهترین ویدئوها را در یوتیوب می‌دهید؟

● آیا مخاطبی که در مورد خریدش دیدگاهی برای شما ثبت می‌کند از امتیاز کد تخفیف برای خرید بعدی بهره‌مند می‌شود؟

خلاصه از هیچ ترفند سرگرم‌کننده، جالب و مفیدی که کمک می‌کند محتوای تولیدشده توسط مصرف‌کننده، بهتر ساخته شود غافل نشوید!

گردآوری لازم است

حالا که خیالتان از انجام مرحله اول راحت شد بهتر است به فکر «روش گردآوری محتوای تولید شده توسط کاربر» باشید. راستی چطور می‌خواهید داده‌های موردنظر را جمع کنید؟

● کاربرها با ارسال درخواست می‌توانند برای شما تولید محتوای موردنظر را انجام دهند.

● یک آدرس ایمیل در اختیار مخاطب می‌گذارید تا محتوا را برای شما ارسال کند.

● از هشتگ برند شده می‌توانند استفاده کنند.

● لینک وب‌سایت شما را در بلاگ خودشان منتشر کنند یا کسب‌وکارتان را در شبکه‌های اجتماعی منشن کنند.

گردش قانونی اطلاعات

فعال کردن آیتم ها برای محتوای تولید شده توسط کاربر

تقریباً بسیاری از کسب‌وکارها هستند که فراموش می‌کنند برای انتشار محتوای تولیدشده توسط مصرف‌کننده از او اجازه بگیرند. منظور من جنبه قانونی و اخلاقی مسئله نیست، شما با رعایت این نکته:

 ◄ حرفه‌ای گری خودتان را ثابت می‌کنید.

◄ نشان می‌دهید برندی که ساخته‌اید چه سطح و ارزشی دارد.

◄ جریان احساسی خوبی بین کسب‌وکار و مشتری می‌سازید.

◄ باعث صمیمیت و قوت گرفتن روابط بین خودتان و کاربران می‌شوید.

اگر کاربری شما را تگ یا از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد، حتماً قبل از انتشار و همخوان کردن آن اجازه بگیرید. حتی زمانی که درخواست کاربران را در وب‌سایت ثبت می‌کنید برای آن‌ها توضیح بدهید که کدام اطلاعات آن‌ها قرار است درنهایت تأیید شود.

بعد از صدور اجازه، وقت گردش اطلاعات است. تا زمانی که محتوای تولید شده توسط کاربر را مرتب و بارها همخوان نکنید، درواقع کاربردی نخواهد داشت.

ذخیره‌سازی

گردآوری این اطلاعات باید یک چارچوب مشخص و دقیق داشته باشد. پیشنهاد می‌کنم فضایی در لپ‌تاپ شخصی‌تان اختصاص بدهید یا به یکی از هم‌تیمی‌هایتان بسپرید که محتوای تولیدشده را یک جا ذخیره کند.

این مرحله، آخرین قدم مهمی است که باید هوشمندانه بردارید. ذخیره‌سازی اطلاعات به شما فرصت عالی چندباره می‌دهد تا یک‌بار دیگر آن‌ها را با مخاطبانتان به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید کسی که قرار است این محتوا را منتشر کند مورد تأیید شما باشد. فهرستی داشته باشید که بدانید خودخواسته یا برنامه‌ریزی‌شده برایتان این محتوا را منتشر می‌کنند و همیشه جزوی از بهترین مشتری‌ها و مخاطبان شما هستند.

پایان‌بخش

محتوای تولید شده توسط کاربر معجزه اعتباربخشی و دوام روابط را با خودش به همراه دارد. شما و مشتری‌های احتمالی یا وفادارتان به لطف چنین ترفندی می‌توانید همیشه چشم‌انداز به‌روز و حرفه‌ای‌تری در مورد کسب‌وکارتان داشته باشید و محتوایی را کنار بگذارید که باعث رشد مداوم شما باشد.

درست و به‌موقع درخواست کردن، اجازه گرفتن برای انتشار محتوای تولیدشده، گردش اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و ذخیره‌سازی آن‌ها کمک می‌کنند برای بعد هم بتوانید از همین محتوا استفاده کنید.

خلاصه اینکه چه یک کاسب تمام‌عیار باشید و چه بخواهید تازه از این استراتژی مدرن بازاریابی استفاده کنید، ایمان داشته باشید که با مطالعه یکی دو مقاله مرتبط در کنار ما مسیر حرفه‌ای کسب‌وکارتان را بهتر می‌سازید و با هوشمندی و نکته‌سنجی بیشتری می‌توانید کارکنید.

منبع:

https://meetedgar.com/blog/user-generated-content/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 3]

این پست را به اشتراک گذارید :


این مقاله در بهین هاب تولید شده است. روی بهین هاب برای صرفه جویی در وقت و تمرکز روی ارزش واقعی شبکه های اجتماعی در تیمتان حساب کنید. تک تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.
دیدگاه بگذارید 0