هدی صادقی
یکشنبه, 3 اکتبر , 2021
مطالعه در 15 دقیقه

ترفندهای بازاریابی در لینکدین که کسب و کارتان را رونق می دهد!


انگار هرچه جلوتر می‌رویم، از بین بی‌شمار شبکه‌های اجتماعی، لینکدین نه‌تنها جایگاه ویژه‌ای برای خودش پیدا می‌کند، که حرف تازه‌ای هم برای گفتن دارد و می‌تواند رقیب قابل‌توجهی برای اینستاگرام باشد. البته منظور من رقابت در دنیای کسب‌وکار است و اهمیتی که بازاریابی در لینکدین روزبه‌روز بیشتر پیدا می‌کند.

بدون تردید حالا باید لینکدین را ازجمله قدرتمندترین ابزارها در دنیای مجازی کسب‌وکار بدانیم که برای تک کارآفرین‌ها و افرادی که شغل آزاد دارند حسابی مفید است و به لطف چنین پلتفرمی می‌توانند همکار، شریک و حتی مشتری احتمالی دلخواه خودشان را پیدا کنند.

چنین توصیفی به بسیاری از تازه‌واردها به دنیای کسب‌وکارهای مجازی یک دورنمای جذاب می‌دهد تا انگیزه خوبی برای شروع داشته باشند. ولی وقتی حرف عمل پیش می‌آید و باید استراتژیک عمل کنیم چطور؟ قصد دارم در این مقاله کوتاه اما خواندنی چند ترفند بازاریابی لینکدینی را به شما معرفی کنم تا بدانید چطور می‌توان صفحه کسب‌وکار در لینکدین را به‌خوبی نشان داد و آن را آماده ارائه خدمات یا جذب مشارکت بیشتر کرد.

پس اگر هنوز برای ساختن یک حساب لینکدین تردید دارید وقت آن رسیده که این حس را کنار بگذارید.

چطور برای بازاریابی در لینکدین صفحه جذابی بسازم؟

وقتی لینکدین روزهای اول ورودش به صحنه شبکه‌سازی اجتماعی را می‌گذراند، خیلی از ما و حتی بسیاری از کسب‌وکارها پروفایل‌هایی داشتیم که ظاهری شبیه رزومه در فرمت word داشت.

این جمله را یک‌طرف بگذارید! وقتی صحبت از شغل و زندگی حرف‌های می‌شود دیگر نباید پروفایل لینکدین را یک رزومه صرف دانست، بلکه در عوض باید مطمئن شوید پروفایل شما کاربردی شبیه به لندینگ پیج یا صفحه اصلی وب‌سایت را دارد. حساب لینکدین شما می‌تواند کمی هم شبیه به درخواست کار باشد.

در ادامه شاید بهتر باشد چند مورد را برای ساخت پروفایلتان در لینکدین در نظر بگیرید:

عکس انتخابی شما

البته که می‌توانید یک عکس پرسنلی خیلی رسمی و جدی برای پروفایل انتخاب کنید ولی مراقب باشید از آن، بوی کهنگی بلند نشود! پیشنهاد می‌کنم به فکر یک عکس صمیمی و البته حرف‌های – عکس باکیفیت- باشید تا شخصیت و نگاه حرف‌های شما را در مورد خودتان و کسب‌وکاری که دارید بهتر نشان بدهد.

فراموش نکنید که حجم زیادی برای عکس پروفایل در اختیار ندارید پس عکسی را انتخاب نکنید که شلوغ و چندنفره باشد. اگر قصد دارید باکسی سر لج بیفتید و از او خوشتان نمی‌آید، لطفاً تصمیم نگیرید او را با crop عکس پروفایل لینکدینتان، حذف کنید! عکس عجیب و غریب به نظر خواهد رسید.

تصویر بنر یا صفحه اصلی

دومین عنصر بصری مهم در پروفایل، بنر است. برای اینکه اندازه و حجم عکس دلخواهتان را با فضای لینکدین تنظیم کنید می‌توانید برنامه Canva را نصب کنید. اندازه‌های عالی به شما پیشنهاد می‌دهد که مناسب چنین پلتفرمی است. البته که می‌توانید یک بنر ساده با جلوه بصری جذاب انتخاب کنید، ولی اجازه بدهید یک پیشنهاد بدهم!

 

اندازه گیری هویج با متر تا بیشتر برای بازاریابی در لینکدین آشنا شویم!
از اضافه کردن اطلاعات تماس به تصویر بنرتان غافل نشوید (اطلاعاتی که فکر می‌کنید لازم است در اختیار دیگران قرار دهید) همراه با یک خط کوتاه در مورد اینکه چه کسب‌وکاری دارید و چطور آن را انجام می‌دهید.

عنوان پروفایل

عنوان پروفایل لینکدین برای بازاریابی در لینکدین

بااینکه امکان نوشتن عنوان طولانی در پروفایل این پلتفرم وجود دارد ولی بهتر است عنوانی را انتخاب کنید که خلاصه و کوتاه باشد. با این عنوان اطلاعات کافی و مناسبی در مورد اینکه دغدغه اصلی شما چیست و چطور فعالیت می‌کنید در اختیار دیگران می‌گذارید.

همین‌طور که در تصویر روبه‌رو می‌بینید، با استفاده از هشتگ، کلیدواژه‌هایی را که نشان‌دهنده علاقه‌مندی و دغدغه کاری من هستند مشخص کردم. با این روش، دیگران خیلی ساده و کوتاه متوجه می‌شوند من دقیقاً به چه موضوعاتی فکر می‌کنم و در مورد چه مسائلی بیشتر می‌نویسم.

بخش «درباره من»

برخلاف رزومه‌های سنتی، بخش «درباره من» پروفایل لینکدین ضمن اینکه یک قالب لندینگ پیج را برای معرفی فرد پیاده کرده، خواندنی‌تر است. مخاطبان شما با خواندن چند خط کوتاه در موردتان، با خیال راحت تصمیم می‌گیرند دوست شما باشند یا بیشتر در مورد انتخابشان فکر کنند.

ادبیات گرم، صمیمانه و چشمگیری که برای بازاریابی در لینکدین انتخاب می‌کنید به‌راحتی می‌تواند شما، زندگی حرف‌های، تحصیلات، مهارت‌ها، تجربیات و خلاصه ریزه‌کاری‌های متفاوت و جالبی را در مورد شما بازگو کند. این «درباره من» را می‌توانید طوری بنویسید که همکار یا مشتری‌های احتمالی قانع شوند، شما می‌توانید کار او را راه بیندازید!

حتی ممکن است تابه‌حال مخاطبان یا مشتری‌هایی داشته باشید که در مورد بخش «درباره من» پروفایلتان نظر خوشایندی داشته‌اند. به نظر من این عالی است که آن‌ها را به‌صورت یک پست جداگانه با بقیه به اشتراک بگذارید.

بازاریابی در لینکدین: ارتباط هدفمند

اگر مرحله اول را به‌خوبی توانستید مدیریت کنید، در این مرحله قرار است دقت و ظرافت بیشتری داشته باشید تا لینکدین را برای کسب‌وکارتان آماده‌تر کنید. هدف اصلی ما در این مرحله، ارتباط است. پیشنهاد من این است که در مورد انتخاب‌های خودتان برای این پلتفرم سلیقه و دقت بیشتری کنار بگذارید.

همکاران من در لینکدین

اولین فهرست از روابط مربوط می‌شود به افرادی که همفکر، همکار یا احتمالاً هم رشته شما هستند. این روش ارتباطی سریع و ساده است و احتمالاً می‌توانید همکاران خودتان را در شرکت‌های دیگر به‌راحتی پیدا کنید؛ اگر برنامه‌نویس هستید، اگر مترجم هستید و یا مدرس خصوصی و کنکوری. به‌هرحال خیالتان راحت باشد.

با برقراری این ارتباط کاری می‌توانید دسترسی بلندمدتی به ارتباطات احتمالی بیشتر داشته باشید. چون لینکدین هم مانند فیس‌بوک که از تنظیمات People You May Know «افرادی که احتمالاً می‌شناسید» استفاده می‌کند، با تکیه‌بر نظریه «شش درجه جدایی» Six Degrees of Separation فهرستی از افرادی را که احتمالاً می‌خواهید در فهرست مخاطبان شما قرار بگیرند در پلتفرم تنظیم کرده است.

این قابلیت لینکدین کمک می‌کند، حتی اگر ارتباط مستقیمی با مخاطب نداشته باشید، برای ارتباطات خودتان سطح‌بندی کنید.

مشتری احتمالی

ساختن این نوع ارتباط نیاز به حوصله و دقت بیشتری دارد و شما باید سرنخ‌های بیشتری برای شناسایی مشتری‌های احتمالی داشته باشید. همان‌طور که برایتان توضیح دادم، وقتی مخاطبان شما در مرحله ارتباط با همکاران سطح‌بندی می‌شوند، کار ساده و سریع انجام می‌شود و برای مثال از بین ارتباطات سطح دوم یا سوم، می‌توانید مشتری‌های احتمالی خودتان را هم پیدا کنید.

نکته: اگر هنوز با قابلیت LinkedIn Groups در این پلتفرم آشنا نیستید باید خدمت شما عرض کنم که می‌توانید با تایپ کلیدواژه موردنظرتان، به فهرستی از گروه‌های مرتبط با فعالیتی که دارید دسترسی پیدا کنید و به انتخاب خودتان عضو شوید. مشتری‌های مطلوبی در این گروه‌ها چشم‌انتظار شما هستند!

linkedin groups و بازاریابی در لینکدین

نکته مهم در مورد مشتری احتمالی این است که بتوانید از چشم‌انداز آن‌ها به کسب‌وکارتان نگاه کنید تا این مجموعه از افراد، یک بازی طولانی را برایتان راه بیندازند. هرچه می‌گذرد متوجه گستره شگفت‌انگیزی از مشتری‌ها می‌شوید که به‌مرورزمان با آن‌ها آشنا شده‌اید و کسب‌وکارتان موردتوجه عده بیشتری قرار گرفته است.

رابط مشتری

آخرین گروه که باید با آن‌ها ارتباط داشته باشید معروف هستند به «رابط مشتری». این گروه مشتری دلخواه شما نیستند ولی کمک می‌کنند تا به گروهی که شما در جست‌وجوی آن‌ها هستید دسترسی پیدا کنید.

برای نمونه؛ یک عکاس صنایع غذایی همیشه دنبال رابطانی در حوزه غذا و هنر است. این رابطان می‌توانند رستوران‌های کوچک و بزرگ، تولیدی‌های مواد اولیه خوراک، تست کننده‌های غذا، طراحان و نقاشان و خلاصه هر زیرمجموعه‌ای باشند که شاید ارتباط نزدیکی با حرفه عکاسی نداشته باشند، ولی رابطان خوبی برای پیدا کردن مشتری‌های موردنظر یک عکاس صنایع غذایی هستند.

پس فراموش نکنید، همان‌طور که ارتباط با مشتری‌های دلخواه قرار نیست یک‌بار برای همیشه اتفاق بیفتد، برای پیدا کردن رابطان مشتری هم باید فکر شده عمل کنید و زمان بیشتری را کنار بگذارید.

برای ارتباط بهتر با مشتری‌های احتمالی که قرار است به شما سود مستقیم برسانند، پیشنهاد می‌کنم حتماً برایشان پیام شخصی بفرستید. در این پیام می‌توانید صمیمانه دلیل ارسال پیام و اینکه شما چه سودی برای او خواهید داشت را توضیح دهید.

بازاریابی در لینکدین فقط بازی با اعداد نیست!

منظور از بازی با اعداد حساسیت شما روی کم یا زیاد شدن تعداد مشتری‌هاست. همین حالا که لطف می‌کنید و این مقاله را می‌خوانید، سری به حساب لینکدینتان بزنید! فکر می‌کنید با چند نفر باید ارتباط داشته باشید؟ این تعداد با خود شماست. تنها توصیه‌ای که می‌توانم تقدیم شما کنم انتخاب بر اساس ضرورت است.

بازاریابی در چنین پلتفرم‌هایی با هدف افزایش مشتری در شبکه‌های اجتماعی باید مبتنی بر سیاستی باشد که افراد درست را برای کسب‌وکارتان انتخاب کنید. افراد درست لزوماً همه نیستند.

البته که هر کاسبی در ذهن خود یک عدد مشخصی را برای فهرست روابطش در نظر دارد، اما از طرف دیگر می‌خواهد از بابت آن‌هایی که انتخاب کرده هم مطمئن شود؛ آیا پیام‌ها و حرف‌های او را می‌خوانند و به آن‌ها توجه می‌کنند؟ برایشان خواندن محتوایی که منتشر می‌کند جذاب است و پیگیر مواردی که می‌نویسد هستند یا نه؟

مهم: شاید هدف عددی شما یک فهرست 500-600 نفری باشد. ولی لازم است برای این عدد برنامه مشخص و دقیقی بچینید تا نتیجه دلخواه و دقیقی هم بگیرید.

انتشار مداوم محتوا برای بازاریابی در لینکدین

اگر از بابت فهرست مخاطبانتان در لینکدین خیالتان راحت است و همان تعداد و افراد موردنظر را در این فهرست دارید حالا می‌توانید محتوای گردآوری‌شده را برای آن‌ها به اشتراک بگذارید. بهترین ترفندی که در لینکدین مارکتینگ می‌توانید پیاده کنید همخوان کردن محتوا با یک روش مشخص و خاص است.

گروهی هستند که محتوای موردنظرشان را با گفت‌وگو در بخش دیدگاه پست‌ها به اشتراک می‌گذارند و عده دیگری هم بعد از گردآوری محتوا و انتشار آن به‌صورت پست برای کسب‌وکارشان بازاریابی می‌کنند. فراموش نکنید که هردو روش مهم است و باید در کنار هم انجام داد.

موضوعی که، چه در انتشار محتوا و چه در گفت‌وگو در مورد محتوای کسب‌وکار، اهمیت دارد کنار گذاشتن زمان مناسب برای انجام آن است. اینجا بیشترین تأکید من روی زمان‌بندی برای انتشار محتواست.

بازاریابی دیجیتال که در دنیای مجازی اتفاق می‌افتد بیش از هر چیزی به اهرم زمان وابسته است. اینکه بدانید بهترین زمان انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی چه وقتی است، در هردو حالت حضورتان در هر نوع پلتفرمی، برای شما سودآور خواهد بود.

پس چه‌بهتر که یک برنامه زمان‌بندی مناسب برای محتوایی که در لینکدین منتشر می‌کنید داشته باشید؛ مثلاً سه یا چهار بار در هفته. البته این سوءتفاهم برایتان پیش نیاید که «نکند هر بار در دام تکرار گرفتار شوم!» و چشم‌اندازی را برای کسب‌وکارتان ببینید که انتظارش را ندارید. بلکه می‌توانید برای محتوایی که منتشر می‌کنید تنوع هم در نظر بگیرید و پیشنهاد من چند مورد زیر است:

انتخاب کنید که فکر مخاطب را درگیر می‌کند.

 نوشته یک بلاگر را در صفحه خودتان منتشر کنید.

به‌تازگی نوشتید را منتشر کنید.

در پوشه مقالات ذخیره کردید، منتشر کنید.

محتوای «چند ترفند کاربردی» منتشر کنید تا بازخورد خواننده را هم دریافت کنید.

مهم: برای پست و محتوایی که منتشر می‌کنید حتماً از CTA یا فراخوانی برای اقدام call to action استفاده کنید. این آیتم جذاب و انگیزه‌بخش کاری می‌کند تا مخاطب تکلیف خودش را با محتوایی که می‌خواند بهتر بداند (دیدگاه بنویسد، پیام ارسال کند، بپسندد یا همخوان کند).

ترفندهایی که برایتان نوشتم روشی است برای اینکه ببینید دیگران چطور با محتوای شما همراهی می‌کنند. درواقع هم با چنین محتوایی، تصمیمات تجاری درستی می‌گیرید و هم شناخت بیشتری از مشتری‌هایتان به دست می‌آورید.

بازاریابی در لینکدین برای خدمات/همکاری بیشتر

از این مرحله به بعد قرار است هیجان بیشتری به کسب‌وکارتان تزریق شود! صفحه اصلی لینکدینتان را ساختید، دایره ارتباطات را آن‌طور که صلاح میدانید بزرگ کردید، برای انتشار محتوای مناسب زمان‌بندی منطقی و حساب‌شده‌ای در نظر گرفتید و حالا می‌توانید برای همکاری/ خدمات بیشتر قدم بزرگ بعدی را بردارید.

این مرحله می‌تواند دو حالت داشته باشد:

●● شاید تصمیم بگیرید با نوشتن دیدگاه comment در زیر پست یکی از مخاطبان فهرست آدم‌های صفحه یا ارسال پیام شخصی برای یکی از رابطان مشتری احتمالی وارد عمل شوید.

●● می‌توانید از امتیاز گروه لینکدین هم استفاده کنید. شک نکنید که کسب‌وکار شما با عضویت در یکی از همین گروه‌های مرتبط وارد مسیر بهتری خواهد شد. پیشنهاد می‌کنم مدتی را در این پلتفرم برای آشنایی و کسب تجربه بیشتر بگذرانید و بعد که چم‌وخم کار دستتان آمد، عضو یکی از گروه‌ها شوید.

اتفاقات تعاملی و شناختی که از شخصیت افراد نصیبتان می‌شود آن‌قدر تعیین‌کننده است که می‌توانید با اهرم آن‌ها، خدمات یا محصول موردنظر خودتان را پیشنهاد بدهید و معرفی کنید.

فراموش نکنید که هر ارتباطی شامل نادیده گرفته شدن یا تأخیر در پاسخ هم می‌شود. پس به خاطر چنین اتفاقاتی کار خودتان را به تعویق نیندازید. همان‌طور که خود شما هم نمی‌توانید به هر پیامی در فضای مجازی پاسخ بدهید یا واکنش مناسبی داشته باشید این انتظار را از دیگران هم باید داشته باشید. مهم این است که این بی‌اعتنایی‌ها و تأخیرها نباید روی فرایند پیشرفت کاری شما اثر منفی بگذارد.

پایان‌بخش

می‌خواهم یک‌بار دیگر، مثل هر مقاله دیگری، یادآوری کنم که ترفندهای هر نویسنده‌ای، وحی منزل نیست و قرار هم نیست تنها استراتژی برای بازاریابی در لینکدین یا هر شبکه اجتماعی دیگری باشد. کافی است راهکارها و توصیه‌های هر مقاله را به خاطر بسپارید و یک‌بار هم که شده امتحانشان کنید. ضرر که ندارد!

اما اصلی که هر کسب‌وکاری بعد از مدتی به آن ایمان می‌آورد، زمان است. زمان قدرتمندترین ترفندی است که با در نظر گرفتن آن می‌توانید کوله باری از تجربه و دانایی را تا دوردست‌ها با خود به همراه داشته باشید.

منبع:

LinkedIn Marketing Tips for Small Businesses and Freelancers

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.7]

این پست را به اشتراک گذارید :


این مقاله در بهین هاب تولید شده است. روی بهین هاب برای صرفه جویی در وقت و تمرکز روی ارزش واقعی شبکه های اجتماعی در تیمتان حساب کنید. تک تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.
دیدگاه بگذارید 0