هدی صادقی
یکشنبه, 12 سپتامبر , 2021
مطالعه در 15 دقیقه

با 9 استراتژی تأثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کارهای کوچک بیشتر آشنا شوید


اینکه بتوانیم راهکار مفیدی برای کسب‌وکارهای کوچک پیدا کنیم و از حالت گمانه‌زنی‌ها در این مسیر به نقطه مسلطی در برنامه‌ریزی بازاریابی برسیم یعنی خودمان را در لباس یک کاسب آینده دار خوب شناخته‌ایم. وقتی بیشتر از تأثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کارهای کوچک بدانیم با یک برنامه‌ریزی ساده و کوچک دستاوردهای قابل‌توجهی خواهیم داشت.

کاربرد شبکه اجتماعی به‌عنوان یک ابزار اشتغال‌زایی طی ده سال اخیر فقط در آمریکا رشدی بین 7-65% داشته است.

محبوبیتی که انواع شبکه‌های اجتماعی – از فیس‌بوک جهانی تا نزدیکای ایرانی- پیدا کرده باعث شده است تا این پلتفرم‌ها از جمله ابزارهای اجتناب‌ناپذیر برای بسیاری از مشاغل باشد چراکه فرصت‌های سود آفرینی برای تصاحب مشتری و خریداران بیشتر را نصیب آن‌ها می‌کند.

همه ما به‌طور میانگین 145 دقیقه – دو ساعت و بیست‌وپنج دقیقه- را در یکی از شبکه‌های اجتماعی سرگرم هستیم! این عدد آن‌قدر کافی است که هر کسب‌وکاری را برای به چنگ آوردن فرصت‌های افزایش مشتری در شبکه‌های اجتماعی تشویق می‌کند.

9 کاربرد تأثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کارهای کوچک

به خاطر بسپاریم که هر شبکه‌های اجتماعی به‌تنهایی از چنان قدرتی برای تأثیرگذاری برخوردار است  که امکان مدیریت همه‌جانبه همه این پلتفرم‌ها بدون مدیریت زمان و بودجه به روشی راهبردی وجود ندارد.

نگران شدید؟! این قدرت جای نگرانی ندارد ولی اجازه ندهید این نگرانی بر کسب‌وکار کوچک و جذابی که راه انداخته‌اید سایه بیندازد.این شبکه‌ها در عین قدرت شگفت‌انگیزی که دارند آن‌چنان هم پیچیده و نفوذناپذیر به نظر نمی‌رسند. در ادامه شاید بد نباشد برای محکم‌کاری، 9 ترفند کاربردی زیر را دنبال کنیم.

اهداف هوشمندانه‌ای دارم

بازی زندگی تا آنجا پیش رفته است که نبود شبکه‌های اجتماعی برای تقریباً هر کسب‌وکار جمع‌وجوری شبیه یک شوخی یا حتی حفره‌ای شده که به‌مرورزمان تأثیر بلندمدت این غیبت احساس خواهد شد. حالا دیگر هر صاحب کسبی می‌داند که « بهتر است» از یکی از انواع پلتفرم‌ها برای رشد خودش استفاده کند. اما چرا؟

در پاسخ به این چرایی باید عرض کنم که وقتی استراتژی استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر اساس یک سری خروجی مشخص باشد، بنابراین شما برای کسب‌وکارتان هدفی هوشمندانه را تعیین کرده‌اید. اما وقتی صحبت از هوشمندانه بودن اهداف می‌شود دقیقاً روی چه فاکتورهایی تأکید شده است؟

هوشمندانه بودن هدف آنجا به چشم می‌آید که بتوانیم اهداف خاص، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دسترسی، مرتبط و مبتنی بر زمان داشته باشیم.

وقتی تعریف مشخصی از هدف (اهداف) حرفه‌ای برای خود داشته باشیم یعنی تکلیف خودمان را در بازار رقابت میدانیم و همچنین دورنمای منطقی مناسبی از کاری که انجام می‌دهیم داریم.

هدف بعدی من برای شش ماه آینده افزایش 10 درصدی کلیک برای ورود به وب‌سایت و ثبت‌نام از مسیر پست جدید اینستاگرام  است (بازاریابی کلیکی).

درواقع روشن شدن مسیر کمک می‌کند تا بعد از شش ماه طی یک گزارش جامع اعلام کنیم که آیا چشم‌اندازی که برای افزایش عضویت داشتیم نتیجه داشته و نرخ این رشد تا رسیدن به هدف چقدر بوده است؟

◄ نکته: هر کسب‌وکاری ابزار کاربردی خودش را دارد. شاید شما از جمله مواردی باشید که هنوز روش بازاریابی کلیکی را برای کارتان انتخاب نکرده‌اید و در ابتدای مسیر هستید.

مهم است که در فهرست بندی اهداف حرفه‌ای خود نگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشیم. شاید تعیین هدف « افزایش 10 درصدی مشتری در اینستاگرام» چندان منطقی نباشد ولی هدایت مخاطب احتمالی از کانال لینک در بایو برای آشنایی با محصول( محصولات) احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به خرید محصول دارد.

اعتماد، آگاهی سازی برای برند کسب‌وکار و‌ آشنایی با چشم‌اندازی که تعیین کرده‌اید در شبکه‌های اجتماعی بیش از هر وب‌سایت و بلاگ دیگری باید اتفاق بیفتد.

به برداشتن یک هندوانه قانع هستم!

خوشا بر احوال آن‌ها که هیچ ترسی از برداشتن هم‌زمان دو هندوانه ندارند درحالی‌که ممکن است آگاهی درستی از پیامدهای این هم‌زمانی نداشته باشند!

جالب اینجاست که خیلی از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک همواره درگیر این دغدغه هستند که لازم است برای کارمان حتماً یک ویدئوی معرفی شرکت، محتواهای مختلف و پادکست‌هایی داشته باشیم و در همه پلتفرم‌ها هم فعالیت کنیم. حرکت خوب و متقاعدکننده‌ای که در بلندمدت، کارایی آن‌ها را بسیار ضعیف‌تر ازآنچه انتظار دارند می‌کند، « چون تمرکز کافی ندارند.». این ضعف تمرکز و پراکندگی را می‌توان به یک غذای آبکی تشبیه کرد که می‌توانست خوراک مقوی و کافی باشد.

راهکار چیست؟ اگر هنوز کسب‌وکارتان را به‌طورجدی شروع نکرده‌اید یا همچنان در اول راه هستید بهترین انتخاب، کمترین انتخاب است. با تعداد محدودی از پلتفرم‌ها شروع کنید ولی شروع خوبی داشته باشید و تردید نکنید که رشد بهتری اتفاق خواهد افتاد.

با تمرکز روی یک یا دو شبکه اجتماعی نگران این نخواهید بود که چطور باید هم‌زمان پاسخگوی چند پلتفرم باشم. پس مدیریت بهتری روی انتخاب‌های محدود خودتان خواهید داشت و همچنان شاهد تأثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کارهای کوچک خواهید بود.

به خاطر بسپارید که در بازار کسب‌وکار، کیفیت حرف اول را می‌زند و بعد کمیت است که اهمیت دارد. بله، این درست که صفحات فعال معمولاً نرخ بازدید و مشارکت بیشتری دارند ولی این موضوع در مورد شبکه‌های اجتماعی فرق می‌کند و حالا شما با مشتری طرف هستید که در قدم اول باید نیازهای او را به‌درستی شناسایی کنید.

این شناسایی با دسته‌بندی مشتریان موردنظر، آغاز و با تبدیل آن‌ها به طرفداران برندی که دارید و جلب‌توجه‌شان در مورد محصول جدیدی که معرفی می‌شود ادامه پیدا می‌کند. اینجاست که نباید از  تأثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کارهای کوچک غافل شد.

وقتی بتوانید درست و به‌موقع مشتری را بشناسید، دیگر لازم نیست برای هر شبکه اجتماعی یک محتوای متفاوت در مورد کسب‌وکارتان تولید کنید. حالا آن‌قدر با نیازهای مخاطب آشنایی دارید و میدانید که دقیقاً چه خوراکی از برندتان برای آن‌ها لذیذ است که از یک محتوای مشخص در چند پلتفرم استفاده خواهید کرد.

مخاطب کیست؟

وقتی صحبت از تأثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کارهای کوچک می‌شود موضوعی که بیشتر اهمیت پیدا می‌کند شناخت پرسونای مخاطب و تولید محتوای جذاب برای محصول و برند خودتان است چراکه میدانید او به چه فاکتورهایی برای خرید و ماندگاری اهمیت می‌دهد.

فراموش نکنید که محتوای باارزش همیشه بهترین روش رشد کسب‌وکار در پلتفرم‌های اجتماعی است و بستر مناسب جذب و ماندگاری مشتری را فراهم می‌کند. برای اینکه بتوانیم محتوای مناسبی داشته باشیم لازم است به چند پرسش زیر پاسخ بدهیم:

جمعیتی از مخاطبان برای نمایش تأثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کارهای کوچک

● مخاطب من کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کند؟

● پست‌های موردعلاقه او کدام اند؟

● کدام پست‌ها را همخوان می‌کند؟

● چطور می‌شود سر صحبت را به شکل خلاقانه‌ای با مخاطب باز کرد؟

● آیا مخاطب من علاوه بر محتوای مرتبط با محصول یا خدمات با نحوه سرویس‌دهی کسب‌وکار من هم آشنایی دارد؟

برای نمونه؛ اگر مشاوره شغلی می‌دهید مشتری مطلوب شما احتمالاً به این دلیل دنبال کننده است که جملات الهام‌بخشی در صفحه خود منتشر می‌کنید. شاید او مشتاق است تا داستان تلاش شما را در کسب‌وکاری که دارید بشنود به جای اینکه روش موفقیت را برای او بازگو کنید.

اگر در مورد یک محصول آرایشی یا گیاهی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید بهترین کار این است که به جای انتشار تصویر گل‌گاوزبان یا ادوکلنی که طرفدار بیشتری دارد، به جزئیات بپردازید و اطلاعات جذاب بیشتری برای انگیزه خرید دادن به مخاطب بدهید. حتی می‌توانید با یک داستان قدیمی شروع کنید و ارتباط هوشمندانه‌ای بین محصول یا خدمات موردنظر با این داستان برقرار کنید.

تعامل با بازار محصول

اینکه بتوانید فضای کسب‌وکار خودتان را با حضور شخصیت‌های تأثیرگذار  پویاتر کنید به‌تنهایی یک قدم بلند بسیار تأثیرگذار در رشد حرفه‌ای‌تان به‌حساب می‌آید. حتی می‌توانید با گردآوری محتوای مناسب از صفحات اینفلوئنسرها که ارتباط بیشتری با محصول یا خدمات شما دارد، مشتری‌های هدف خودتان را پیدا کنید و بدین ترتیب عضو تأثیرگذاری از جامعه کسب‌وکار باشید.

برای نمونه اگر محصول شما میان وعده‌های بسته‌بندی‌شده سالم است، البته که ارتباط با یک اینفلوئنسر و بلاگر غذا یک وزنه بسیار مهم و پیش برنده برای فعالیت حرفه‌ای شما به‌حساب می‌آید!

آغاز گفت‌وگو

وقتی پرسونای مخاطب به‌درستی تعیین و بر اساس آن هدف‌گذاری شد، حالا نوبت باز کردن درهای گفت‌وگوست. این گفت‌وگو زمانی اتفاق می‌افتد که محتوای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی آگاهی‌دهنده، الهام‌بخش و تبلیغاتی باشد. چنین محتوایی با اختصاص آیتم تماس برای اقدام call to action چشم‌انداز روشنی خواهد داشت.

اما چه زمانی call to action کارایی دلخواه هر کسب‌وکاری را دارد؟ وقتی با طرح پرسش‌های متنوع مرتبط، گفت‌وگو با مخاطبان برای برانگیختن احساسات آن‌ها، احترام به او با پاسخ به‌موقع به سؤالات بتوانید نه‌تنها ازنظر کارایی محصول که از جنبه احساسی و هیجانی هم به او اطمینان خاطر بدهید و توجهش را جلب کنید.

بدین ترتیب پل ارتباطی حرفه‌ای و مفیدی بین خود و مشتری فعلی/ احتمالی می‌سازید و آن‌ها را علاقه‌مند به تعامل با برند کسب‌وکارتان می‌کنید. تأثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کارهای کوچک اینجاست که به‌خوبی نمایان می‌شود.

تولید محتوای جذاب روش علاقه‌مند کردن مشتری احتمالی است. درحالی‌که تعامل پایدار با او روش ترغیب برای خرید است.

می‌توانید از هشتگ نظرخواهی poll در استوری اینستاگرام، هشتگ رشتو ( رشته توییت) در توییتر و گزینه live فیس‌بوک برای حفظ ارتباط با مخاطبتان استفاده کنید تا ارتباط دوطرفه مفید و نتیجه بخشی بینتان شکل بگیرد.

توجه داشته باشید وقتی از  ارتباط دوسویه می‌نویسیم منظور ما انتشار توصیه‌های کاربردی برای نمایش بهتر برندی که داریم نیست بلکه می‌خواهیم از نظرات و واکنش‌های مخاطب برای بهتر دیده شدن برند و ارائه محصولی که مطلوب اوست باخبر شویم.

به عبارت ساده‌تر، موفقیت هر کسب‌وکاری زمانی تضمین می‌شود که مخاطب احساس ارزش و در نظر گرفته شدن در فرایند بهبود فعالیت‌ها داشته باشد.

زمان‌بندی برای انتشار محتوا

صفحه کسب‌وکار در پلتفرم اجتماعی قرار نیست مثل یک صفحه روزانه شخصی مدیریت شود؛ هر دقیقه آن ارزش دارد. پس انتشار منظم محتوا به مشتری‌های احتمالی نشان می‌دهد که چقدر کارتان را جدی گرفته‌اید و بله! هدف شما هم همین دیده شدن است. اما این نظم و مداومت چگونه ممکن می‌شود وقتی لیست بلندبالایی از کارها دارید که باید انجام دهید؟

استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی همان تکنولوژی است که با کمک آن از پس بلندترین to do list ها برمی‌آیید. در نظر داشته باشید که با پیاده کردن زمان‌بندی برای پست‌هایی که در صفحات مجازی خود منتشر می‌کنید نگرانی اختصاص زمان، آن‌هم در ساعات اوج کاری خودتان، برای تنظیم پست و انتشار آن از بین می‌رود و فقط کافی است روز مشخصی را برای زمان‌بندی انتشار همه پست(های) موردنظرتان در یک یا دو شبکه اجتماعی در نظر بگیرید.

فاصله انتشار پست‌ها

هرچند وقت یک‌بار باید محتوای جدید منتشر کرد؟ این سؤالی است که تقریباً هر صاحب کسب‌وکار کوچکی به آن فکر می‌کند و در زمان تدوین استراتژی شبکه اجتماعی آن را در نظر می‌گیرد.

پاسخ به این سؤال بستگی به پلتفرمی دارد که فرد برای فعالیت حرفه‌ای خودش انتخاب کرده است. بهترین زمان انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی باهم متفاوت است. شاید بهتر باشد نکات زیر را به خاطر بسپارید:

◄ اینستاگرام: استوری های روزانه و پست‌های منظم تعامل و مشارکت با صفحه و محصولات را افزایش می‌دهد.

◄ فیس‌بوک: یک‌بار در روز کافی است. پشت سر هم پست گذاشتن مخاطبتان را کلافه می‌کند!

◄ توییتر: بدانید که مخاطب چه زمان‌هایی بیشتر آنلاین است. روزانه چند توییتر را منتشر کنید (با برنامه زمان‌بندی).

◄ لینکدین: با انتشار چندین مرتبه محتوای راهنما ( محتوای ویدئویی به‌مراتب بهتر است) می‌توانید اثرگذاری قابل‌توجهی داشته باشید.

شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارهای کوچک: پست‌های پولی

هرزمان که حساب‌وکتاب مالی کار تغییر می‌کند، صاحبان کسب‌وکارها در مورد موفقیت طبیعی خودشان نگران می‌شوند. اما موضوعی که با این تغییرات باید به آن اهمیت بدهیم دقیقاً چیست؟

گری واینرچاک Gary Vaynerchuk، کارآفرین بلاروس-آمریکایی و سرمایه‌گذار اولیه توییتر و اسنپ چت در کتاب معروف خودش « ضربه، ضربه، ضربه مشت راست: چگونه داستان خود را در دنیای پرازدحام اجتماع بگوییم» نوشته است:

« کار کردن اصولی و حساب‌شده روی محتوای کسب‌وکار با هدف ماندگاری مخاطبان فعلی، جذب سرمایه به‌مراتب بیشتری دارد تا اینکه بخواهیم روی مخاطبان سرد( گروهی که سرمایه‌گذاری روی آن‌ها بی‌فایده است) کارکنیم.»

با این اوصاف وقتی برای جذب مخاطبان گرم ( گروهی که سرمایه‌گذاری روی آن‌ها آینده مثبتی دارد) کمی بیشتر پول خرج می‌کنیم نتایج بهتری هم در پایان می‌گیریم درحالی‌که اگر همین روند را در مورد مخاطبان بی‌توجه و گذرا انجام دهیم دستمان خالی می‌ماند.

پس این اصل را به‌عنوان یک کاسب باتجربه نباید فراموش کرد که وقتی صحبت از افزایش واقعی مخاطب در شبکه‌های اجتماعی به میان می‌آید، یک حرفه‌ای آگاه به‌راحتی و با صرف هزینه تبلیغات می‌تواند مخاطبان فعلی خودش را بیشتر کند.

برای نمونه؛ مشارکت پولی در اینستاگرام از جمله روش‌های مؤثر برای تبلیغ برند در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باشد. بسیاری از کسب‌وکارها با دعوت از یک اینفلوئنسر و اضافه کردن عنوان Paid Partnership یا مشارکت پرداخته‌شده (شریک تجاری) در بالای صفحه پست اختصاصی اینفلوئنسر اقدام به تبلیغ محصول یا خدمات خود می‌کنند.

آزمون‌وخطا

همه ما که از همان قدم اول نتیجه دلخواه را نمی‌گیریم! بسی زمین خوردن‌ها و پخته شدن‌ها و آگاه‌تر شدن‌ها که راهنمای ما در مسیر موفقیت هستند. فقط کافی است فراموش نکنیم روش‌ها و استراتژی‌های بی‌شماری وجود دارد تا ما از بین آن‌ها یکی را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنیم. اینکه کدام روش به درد ما می‌خورد مهم است نه اینکه کدام روش محبوبیت بیشتری دارد!

می‌خواهید مطمئن شوید؟ تنها راه، شروع کردن است. بیشتر از این نیاز به مقدمه‌چینی نیست! برای هر شبکه اجتماعی یک A/B test هست که راهگشای شما برای تصمیم‌گیری درست خواهد بود.

تأثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کارهای کوچک را کم ندانید و همواره با امتحان کردن روش‌های متفاوت، انواع مختلفی از محتوا برای پلتفرم‌ها و نمایش تبلیغات متفاوت برای طیف مشخصی از مخاطبان مسیر حرفه‌ای را برای خودتان هموارتر کنید. در پایان همچنان که ماگ نوشیدنی‌تان را در آغوش کشیده‌اید  با یک ارزیابی دقیق متوجه می‌شوید که کدام استراتژی برای شما بهترین نتیجه و همراهی مخاطب را به دنبال خواهد داشت.

ابزارهای آماری (آنالیتیک) موجود در هریک از پلتفرم‌ها قرار است دستیار معرکه‌ای برای شما باشد. کافی است در بخش insight پلتفرم موردنظرتان میزان مشارکت و نرخ تبدیل را زیر نظر داشته باشید.

◄مهم: شکیبا باشید و برای شروع از هرگونه نگاه کمال گرایانه و صفر و صدی دوری کنید. تمرکز اصلی شما باید یادگیری بهتر و عمیق‌تر باشد.

شورکات اینسایت لینکدین برای درک بهتر تأثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کارهای کوچک

پایان‌بخش

هسته تمامی فعالیت‌های بازاریابی تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارهای کوچک یک نکته است؛ محتوای باکیفیت و انتشار منظم آن. توجه داشته باشید که منظور از انتشار منظم، بالا بودن حجم محتوا یا زیاد بودن تعداد دفعات انتشار نیست. ریتم مناسب کار و مخاطبتان را به‌مرور پیدا کنید!

برنامه‌ریزی درست، خودداری از تبلیغ صرف، باز کردن درهای گفت‌وگو با مخاطب/ مشتری احتمالی و انجام A/B test از جمله اثرگذارترین روش‌هایی است که باور ما را به قدرت تأثیر شبکه های اجتماعی بر کسب و کارهای کوچک تقویت می‌کند.

شاید برایتان مفید باشد که یک‌بار دیگر در پایان بپرسم:

● استراتژی شما برای کسب‌وکاری که در پلتفرم‌های مجازی راه انداخته‌اید چیست؟

● در کدام شبکه اجتماعی، مخاطبان شما پویایی بیشتری دارند و شناخت آن‌ها برایتان ساده‌تر است؟

در بخش دیدگاه به ما افتخار  مشارکت می دهید؟!

منبع:

https://b2n.ir/w79565

https://meetedgar.com/blog/social-media-strategies-small-business/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

این پست را به اشتراک گذارید :


این مقاله در بهین هاب تولید شده است. روی بهین هاب برای صرفه جویی در وقت و تمرکز روی ارزش واقعی شبکه های اجتماعی در تیمتان حساب کنید. تک تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.
دیدگاه بگذارید 0