هدی صادقی
یکشنبه, 18 جولای , 2021
مطالعه در 5 دقیقه

تأثیر و جایگاه A/B تست در شبکه‌های اجتماعی


احتمالاً شما هم ازجمله فعالین در شبکه‌های اجتماعی هستید که از خودتان بارها می‌پرسید « آیا این روش جواب می‌دهد؟». خبر خوب اینکه برای پاسخ به این پرسش پنج کلمه‌ای هزاران مقاله، ویدئو و وبینار در مورد بهترین راهکارها، زمان‌بندی‌ها، ترفندها، تاکتیک‌ها و رموز ازجمله A/B تست در شبکه‌های اجتماعی هست.

عجیب نیست اگر بنویسم که ممکن است سال‌های سال وقت صرف کنید تا ریزه‌کاری‌های تولید محتوا در بازاریابی محتوا را یاد بگیرید و همچنان به راز اصلی دست پیدا نکرده باشید. باید عرض کنم که بهترین روش برای یادگیری تولید محتوا در شبکه اجتماعی تنظیم یک تست در چنین فضایی است. مأموریت A/B تست اینجاست که آغاز می‌شود!

مأموریت A/B تست در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

این تست که آن را اسپلیت تست split testing آزمایش جداسازی هم می‌دانند یک شکل تحقیقی در مورد انواع روش‌های بازاریابی برای تعیین و انتخاب اثرگذارترین آن‌ها بری افزایش فروش است.  نکته مهم این است که برای گرفتن بهترین نتیجه باید فقط یک عنصر انتخابی را در زمانی واحد در نظر بگیرید.

 

تفاوت پس از A/B تست در شبکه‌های اجتماعی

** مهم: انتخاب چند عنصر یا گزینه هم‌زمان، نتیجه‌بخش نخواهد بود. فقط شما را برای اینکه مشخص کنید چه راهکاری جواب می‌دهد و کدام‌یک جواب نمی‌دهد سردرگم خواهد کرد.

چرا پیاده‌سازی A/B  تست در شبکه‌های اجتماعی لازم است؟

همه آن‌هایی که برای اولین بار پا به دنیای مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند، معمولاً بر اساس فرضیات عمل می‌کنند تا به‌مرور مسیر درست را برای افزایش فروش پیدا کنند. البته فرضیاتی که انتخاب می‌شود همه و همه ازجمله بهترین موارد رایج هستند ولی در نهایت اسم فرضیه را یدک می‌کشند.

روراست و بدون مقدمه‌چینی بگویم تنها روش جواب گیری برای اینکه بهترین نتیجه و استراتژی را در کسب‌وکار اینترنتی خودمان پیدا کنیم، همین روش جادویی A/B تست است.

فکر می‌کنید دیگر در فعالیت مجازی خودتان سرآمد شده‌اید و بعد از سال‌ها، دیگر دستتان آمده که چطور و کجا باید قدم درست را بردارید؟ اجازه بدهید عرض کنم که همچنان باید از این آزمایش مفید برای کسب‌وکارتان کمک بگیرید.

یک حقیقت را در مورد شبکه‌های اجتماعی هرگز نباید فراموش کنیم و آن اینکه:

الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی پیوسته در حال تغییر است. مخاطبان ما هم بدون تردید تغییر می‌کنند و تقاضاهای تازه و متفاوتی خواهند داشت. جهان کسب‌وکار و به‌صورت کلی دنیای رقابتی و عجیب امروز چنان در حال تغییرات شگفت‌انگیز و غیرمنتظره است که شش ماه پیش هرگز با وضعیت فعلی قابل‌مقایسه نیست.

روش انجام A/B تست در شبکه‌های اجتماعی

هر چیزی، تکرار می‌کنم هر چیزی را می‌توانید با این تست جالب بسنجید و ارزیابی کنید و مجبور نیستید صرفاً برای فروش یا افزایش خروجی مالی کسب‌وکارتان این روش را پیاده کنید. فقط کافی است قانونی را که بالاتر روی آن تأکید کردم به خاطر بسپارید.

>> A/B تست فقط برای یک موضوع یا عنصر و در یک زمان واحد نتیجه می‌دهد.

مثلاً:

آزمایش جداسازی پست‌های منتشرشده برای آخرین پست منتشرشده در وبلاگتان. بهتر است همان عنوان، پیش‌نمایش لینک و متن را منتشر کنید ولی با انتخاب تصاویر متفاوت.

نوع تغییر در A/B تست در شبکه‌های اجتماعی

برای اینکه بدانید چه نتیجه‌ای دقیقاً به دست می‌آورید بهتر است نوع تغییر را انتخاب کنید. در ادامه پنج نوع را معرفی می‌کنم.

●● متن – متن ازجمله مهم‌ترین عناصر پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی و از چهار نوع دیگر ساده‌تر است. کافی است این آزمایش را با حجم متنی متفاوت، ایموجی ها، فرمت‌های عنوان و موارد دیگر انجام دهید.

قانون طلایی: هم‌زمانی انجام دو تست اصلاً جواب نمی‌دهد. یعنی اگر بخواهید در مورد عنوان‌ها و هم‌زمان در مورد تصاویر پست آزمایش کنید فقط وقت خودتان را می‌سوزانید. برای اینکه نتیجه واقعی و درستی حاصل شود و بدانید تغییر اعمال شده دقیقه مربوط به تیترهاست یا تصاویر، بهتر است این اصل را همیشه به خاطر بسپارید.

●● تصاویر احتمالاً از آمار باخبر هستید که اشاره می‌کند افراد 60 هزار مرتبه سریع‌تر از متن، تصاویر را پردازش می‌کنند. همین عدد نشان‌دهنده اهمیت بالای ویژگی‌های بصری برای آزمایش‌ها در شبکه‌های اجتماعی است.

خبر خوش اینکه A/B تست قرار است چنین لطفی در حق فعالیت مجازی شما انجام دهد؛ ارزیابی تصاویر، یا یک تصویر و یک ویدئو، یک تصویر و یک پیش‌نمایش لینک، ویدئو و گیف و البته فهرستی بلند بالا که قصد ندارم اینجا آن را ادامه بدهم!

●● هدلاین و پیش‌نمایش لینک اگر برای پست‌های بلاگ یا قسمت‌های پادکست، لینک گذاری می‌کنید، آزمایش کردن با هدلاین های متفاوت، بنا بر یک پژوهش انجام شده، می‌تواند تا بیش از 500% با توجه به هدلاین، ترافیک متفاوت داشته باشد. با امتحان کردن انواع هدلاین می‌توانید فرصت بیشتری برای کلیک روی محتوایتان در اختیار مخاطب قرار بدهید.

●● هشتگ ها هشتگ ها اولین بار ازجمله ویژگی‌های توییتر بودند. اما امروزه در همه پلتفرم‌ها کاربرد پیداکرده‌اند. مثلاً ازجمله انواع A/B تست در شبکه‌های اجتماعی، انتخاب هشتگ #contentmarketing یا # بازاریابی محتوا، #content  یا #محتوا، #marketing  یا #بازاریابی است. همچنین، حذف هشتگ در محتوای شبکه‌های اجتماعی را هم می‌توانید امتحان کنید.

●● زمان یا روز انتشار پست اگر هنوز بهترین زمان انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی برایتان اهمیت لازم را پیدا نکرده است بهتر است یادآوری کنم که:

بازه زمانی فعالیت آنلاین کاربر همیشه حرف اول را در ارزیابی فعالیت‌های شما در کسب‌وکار می‌زند.

پیشنهاد می‌کنم با در نظر گرفتن دو طبقه‌بندی زمانی برای انتشار پست‌ها در بلاگتان شروع کنید. فراموش نکنید که هم‌زمانی اتفاق نیفتد. صبور باشید و اجازه بدهید در یک بازه زمانی مشخص، مثلاً یک هفته یا یک ماه، این زمان انتشار مشخص شده تکرار شود.

بعد از گذراندن این بازه، می‌توانید با بررسی آنالیتیکس شبکه اجتماعی مورد نظر، تب تاریخچه history، اطلاعات کافی و مفیدی در مورد بهترین زمان یا روزی که عملکرد مورد نظرتان را انتظار داشتید به دست بیاورید.

بهترین اقدامات برای انواع تست‌های شبکه‌های اجتماعی

حال که با نقش بسیار کاربردی A/B تست در شبکه‌های اجتماعی آشنا شدید اجازه بدهید تأکید کنم که نمی‌توان همه این راهکارها را فقط پیاده کرد و انتظار دریافت نتیجه داشت. احتمالاً حتی اگر این امکان هم وجود داشته باشد ولی ازنظر منطقی و اصولی، نتیجه چیزی غیر از « چه چیزی واقعاً به درد کسب‌وکار من می‌خورد؟» خواهد بود.

وقتی پای چنین آزمایشی برای کسب‌وکار آنلاین شما به میان می‌آید، بهترین کار انتخاب یک استراتژی درست و شفاف است.

بهترین استراتژی برای A/B تست در شبکه‌های اجتماعی

چه چیزی را قرار است آزمایش کنم؟

هر بخشی از محتوای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نیاز به دقت و کار کردن دارد و به دنبال آن، هر بخشی هم A/B تست مخصوص به خودش را می‌خواهد. اینکه بدانیم « بهترین پست با بهترین عملکرد» چطور سنجیده می‌شود خیلی مبهم است. اما روش‌های بسیاری هم هست که با وجود آن‌ها موفقیت در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد.

سنجش بهترین عملکرد در شبکه‌های اجتماعی با انتخاب شماست که مشخص می‌شود؛ با ارزیابی میزان بازدید، همخوان کردن پست، like  یا کلیک روی لینک‌ها.

پیش از شروع هر آزمایشی، هدف باید مشخص شود.

استفاده از پارامترهای  UTM

درصورتی‌که قصد اندازه‌گیری ترافیک وب‌سایت خودتان را دارید، استفاده از سیستم مختصات UTM Universal Transverse Mercator coordinate system ، کمک زیادی در ارائه بهترین و شفاف‌ترین نتیجه خواهد کرد.

با کمک این پارامتر امکان نظارت بر روش‌های مختلف همخوان کردن یک لینک مشخص را از سوی کاربران خواهید داشت.

ثبت نتایج

در پایان باید اضافه کنم که مستند کردن همه ارزیابی‌ها و اندازه‌گیری‌ها کمک بزرگی به داشتن یک big picture برای کسب‌وکارتان می‌کند. ثبت داده‌های مبتنی بر پست‌های آزمایش‌شده در قالب اکسل یا هر اسپرد شیت دیگری کمک می‌کند تا در آینده قدم‌های درست و نتیجه‌بخش‌تری بردارید.

پایان‌بخش

انسان ساختار و طبیعتی تغییرپذیر دارد که این خصلت، در دنیای ارتباطات و فناوری، او را تبدیل به شخصیتی چندبعدی و غیرقابل‌پیش‌بینی کرده است. همین اتفاق برای همه انواع شبکه‌های اجتماعی هم می‌افتد. پس، از انجام و تکرار A/B تست در شبکه‌های اجتماعی برای شناخت مخاطبتان هرگز خسته نشوید!

برایتان اهمیت دارد که رشد تقاضا و تمایلات مخاطب/ کاربر/ مشتری/ مصرف‌کننده چه نموداری باید داشته باشد؟ حتی ممکن است در این مسیر چند قدم به عقب بردارید و تصمیم بگیرید آزمایشی را که چند سال یا ماه پیش انجام دادید، تکرار کنید. با این کار، فرصتی عالی برای مقایسه نتایج گذشته و اکنون به دست می‌آورید و شناسایی ترندهای روز به‌راحتی انجام می‌شود.

« با تکرار درست و اصولی است که نتیجه به دست می‌آید.»

منبع:

https://meetedgar.com/blog/ab-testing-social-media/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

این پست را به اشتراک گذارید :


این مقاله در بهین هاب تولید شده است. روی بهین هاب برای صرفه جویی در وقت و تمرکز روی ارزش واقعی شبکه های اجتماعی در تیمتان حساب کنید. تک تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.
دیدگاه بگذارید 0