هدی صادقی
یکشنبه, 5 سپتامبر , 2021
مطالعه در 13 دقیقه

افزایش مشتری در شبکه های اجتماعی : قصه‌ای شنیدنی از بازاریابی دیجیتال


هزینه جذب مشتری یا Customer acquisition cost با عبارت اختصاری CAC یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی است که بسیاری از کسب‌وکارها با آن روبه‌رو می‌شوند. اهمیت آن زمانی دوچندان می‌شود که این هزینه‌ها همچنان بالاتر هم می‌روند. بنا بر آمار شرکت HubSpot ( یک شرکت آمریکایی در حوزه بازاریابی درون‌گرا و توسعه نرم‌افزاری) شرکت‌های Saas ( مخفف عبارت نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس نه یک بسته قابل‌نصب) باهدف افزایش مشتری در شبکه‌ های اجتماعی  چیزی بین 7-385 دلار به ازای هر مشتری جدید هزینه می‌کنند.

شاید جالب باشد که بدانید CAC کسب‌وکار به‌صورت مطلوب نباید در محاسبه ارزش عمر مشتری  CLV از 33% بیشتر شود درحالی‌که بسیاری از کسب‌وکارها و سازمان‌ها این‌طور نیستند. اگر قصد بهبود کسب‌وکار جمع‌وجور اینترنتی خودتان را داشته باشید یا حتی به فکر رونق کسب‌وکار بزرگ‌تری هستید نباید این نکته را نادیده بگیرید.

منظور از CLV یا ارزش عمر مشتری دقیقاً چیست؟

customer lifetime value ارزش عمر مشتری ازجمله فاکتورهای ارزیابی است که هر کسب‌وکاری برای اینکه بتواند در میان رقبایش انعطاف بیشتری داشته باشد باید هزینه جذب مشتری را افزایش دهد و این با جذب همراهی بیشتر مخاطب اتفاق می‌افتد.

آمار و ارقام برای افزایش مشتری در شبکه های اجتماعی

بد نیست کمی در آمار و ارقام گشت بزنیم!

شرکت‌ها معمولاً 81% از بودجه شرکتی خودشان را صرف جذب مشتری می‌کنند درحالی‌که بنا بر آمار ثبت‌شده شاخص اقتصادی دیجیتالی Adobe، 8% مشتری‌ها خریدهای تکراری برای 41% درآمد نهایی شرکت انجام می‌دهند. شرکت Bain and Company  هم طی آماری نشان داد کاهش فقط 5 درصدی برنامه‌های انگیزشی( رقم خروج مشتری از سایت) می‌تواند سود مجموعه را تا 25% یا بیشتر افزایش دهد.

این آمار و ارقام می‌گوید که حفظ مشتری‌های فعلی، چه با اشتراک دوباره، افزودن خدمات جدید یا بهبود ارتباط برای خریدهای بیشتر، بسیار اثرگذارتر از افزایش مشتری در شبکه‌ های اجتماعی  خواهد بود.

3 راهکار جذاب برای افزایش مشتری در شبکه‌ های اجتماعی

برای اینکه ماندگاری مشتری در مجموعه شما تضمین‌شده و ثابت باشد باید بتوانید:

● اعتمادسازی کنید.

● وفاداری الهام بخشی از کسب‌وکارتان به نمایش بگذارید.

● تجربه خرید استثنائی برای مشتری بسازید.

اما اگر فراتر از موارد بالا را برای کسب‌وکارتان می‌خواهید پیشنهاد می‌کنم با چند ترفند تعامل بهتر با مشتری از مسیر تغذیه کانال‌های ارتباطی مثل همه انواع شبکه‌های اجتماعی ( اینستاگرام، نزدیکا، هورسا و فیس‌بوک)، وبینارها و بازاریابی ایمیلی بیشتر آشنا شوید.

حفظ ارتباط در Social Media

اگر بخواهم یک آمار جهانی در مورد کاربران شبکه‌های اجتماعی بدهم باید عرض کنم که 44% جمعیت جهان کاربر یکی از انواع این شبکه‌ها هستند. پلتفرم‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام فضایی عالی برای کسب‌وکارها ( حتی یک کسب‌وکار کوچک با یک کارمند در خانه) فراهم می‌کنند تا مصرف‌کننده/مشتری مناسب خودشان را برای تعامل انتخاب کنند.

چه فرصتی بهتر از این‌که بتوانید آزادانه با مخاطب خود ( مشتری هدف) تعامل داشته باشید و با خریدارانی که دارید در این پلتفرم‌ها در مورد محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید گفت‌وگو و مرتب خودتان را به‌روز کنید.

جالب است بدانید

همه برندهای اصیل و مطرح دنیا به لطف چنین شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در محیطی غیررسمی که فقط روی فروش تمرکز ندارد، مخاطبان خودشان را داشته باشند.

شناسایی و انتخاب کانال مناسب

مخاطبان/ مشتری‌های هدف شما کجا هستند؟ همان‌جا جای شماست! اگر در اینستاگرام فعال هستید پس به‌خوبی میدانید که نقش استوری اینستاگرام در افزایش مخاطب چقدر پررنگ است، همچنین دستتان آمده که چطور در توییتر فعالیت کنید که برای کاربر جذابیت داشته باشید و این فرایند جذب مخاطب/ مشتری برای تقریباً همه انواع شبکه‌ها یکسان است.

پیشنهاد می‌کنم زمان کافی برای شناسایی پلتفرم هدف کنار بگذارید تا متوجه شوید خریداران شما دقیقاً از کدام‌یک بیشتر استفاده می‌کنند و حضور پویاتری دارند. بعد از پیدا کردن پلتفرم مناسب، چه عالی اگر بیشتر از یکی باشد، حالا وقت آن رسیده تا هزینه موردنظرتان را- زمان و انرژی- برای ساخت گروه مخاطبان کنار بگذارید.

اگر در ایران فعالیت می‌کنید و آشنایی کافی با شبکه‌های اجتماعی مثل هورسا، کوکوبوک، نزدیکا و باهم دارید، می‌توانید در کنار پلتفرم‌های جهانی محبوب از آن‌ها برای شناساندن خود و کسب‌وکارتان استفاده کنید.

انگیزه دادن برای دنبال کردن صفحه

قدم اول را به‌خوبی برداشتید و حالا نوبت به شناخت بیشتر مخاطب شما می‌رسد. باید طوری آن‌ها را بشناسید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید که آن‌ها دلیل کافی برای فشار دادن دکمه آبی‌رنگ سرنوشت‌ساز داشته باشند. نیازها و اهداف زیر کاری می‌کنند تا ما follow  را فشار می‌دهیم:

  1.  می‌خواهیم اطلاعات بیشتری در مورد ترفندهای فروش داشته باشیم.
  2.  دسترسی به آفر ویژه یا پیشنهادهای غیرمنتظره
  3.  اطلاع از محصولات جدید
  4.  ارتباط بیشتر با برند موردعلاقه و حمایت از آن
  5.  به اشتراک گذاشتن بازخوردها

** مهم: وقتی آشنایی کافی با پرسونای مخاطب لینک پیدا کنید حالا می‌توانید انتظار همراهی بهتر و مؤثری از او در صفحه خود داشته باشید.

اولویت با مخاطب است

فراموش نکنید که همه انواع شبکه‌های اجتماعی قابلیت تبدیل شدن به کانال فروش را دارند ولی بهتر از آن یک فضای تعاملی مناسب با مخاطبان هستند که خریداران احتمالی و جامعه هدف خودتان را در کسب‌وکاری که دارید باهدف افزایش مشتری در شبکه‌ های اجتماعی  پیدا کنید.

در چنین فضایی دقیقاً چه اتفاق‌های مفیدی برای حرفه و بازار شما می‌افتد؟

  1. همخوان کردن نظرات مشتریان و پاسخ به آن‌ها
  2. همخوان کردن بازخوردهای مثبت مشتری
  3. انتشار ترفندها و توصیه‌ها
  4. انتشار اخبار
  5. ارسال هدایا و سفارش‌ها

درنهایت نباید نادیده گرفت که کانال‌های اجتماعی که برای کسب‌وکارتان انتخاب می‌کنید باید کارکرد یک رسانه غیررسمی را برای ارزش سازی داشته باشند تا مشتری احتمالی با آن‌ها برخورد نزدیک و دوستانه‌تری داشته باشد. درست در همین نقطه است که محتوای تعاملی ساخته و ارتباط مستقیم با او برقرار می‌شود. ارائه اطلاعات کمکی مرتبط با فروش باید اولویت شما باشد.

فعالیت مداوم

ورزشکارها یک جمله خوبی زیاد برای خودشان تکرار می‌کنند:

« با تمرین است که استاد می‌شوی»

به نظرم این جمله می‌تواند در همه مناسبات روزمره زندگی ما عمومیت داشته باشد. حالا بیایید به‌جای تمرین، بگوییم تکرار! با تکرار، با مداومت و با پیگیر بودن است که نتیجه می‌گیریم و اثرگذار خواهیم بود. اگر به‌حساب بسیاری از کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی دقت کرده باشید، بعید است روزی یک محتوا برای صفحه خود منتشر نکنند. این یعنی نظم در ارتباط با مخاطب با رعایت کیفیت مطابق با انتظار او.

چرا راه دور برویم؟ « از دل برود هر آنکه از دیده برفت» ! پس برای اینکه به‌راحتی فراموش نشویم بهتر است این نکته بسیار تعیین‌کننده را از خاطر نبریم و از ابزارهای زمان‌بندی برای حفظ روتین فعالیت حرفه‌ای خودمان بهره ببریم. با انتخاب این ابزار حتی اگر روز پرکاری داشته باشیم و فرصت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را از دست بدهیم، با خیال راحت منتظر انتشار خودکار پست در زمان مقرر خواهیم نشست.

اختصاص زمان‌بندی خودکار برای انتشار پست امتیازات زیر را با خود به همراه دارد:

  1. بهبود تعامل با مخاطب به دلیل افزایش نظم انتشار محتوای جدید
  2. افزایش و بهبود زمان واکنش به محتوا
  3. استانداردسازی زمان محتوا

تغذیه و تشویق مخاطب با ایمیل

بازاریابی ایمیلی Email marketing یکی از مهم‌ترین ابزارهای پرورش و هدایت مشتری است. البته فراموش نکنید که این نوع از بازاریابی بعد از فروش، ارزش دارد و کسب‌وکارتان را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد.

درصورتی‌که برای افزایش مشتری در شبکه‌ های اجتماعی  فقط از روش‌های سنتی – ثبت شماره تماس و ارسال پیامک همگانی، پست سفارش به درب منزل، پیدا کردن مارکتر جدید و تبلیغ شفاهی- نخواهید استفاده کنید حتماً از اهمیت ثبت آدرس ایمیل مشتری در پایگاه داده ایمیلی خودتان اطلاع دارید.

احتمالاً همان سطح از تعامل را می‌توانید با ارسال ایمیل برای مشتری‌هایتان حفظ کنید و در خاطره‌ها محفوظ بمانید. البته با رعایت سه راهکار زیر:

شناسایی موضوعات ایمیلی جذاب برای مخاطب

تمرکز روی موضوعاتی که در هر بازه زمانی برای مخاطب اهمیت دارد کار سختی نیست. کمی آشنایی با ترندهای روز و تمرکز روی فعالیتی که شما به‌صورت خاص انجام می‌دهید چاشنی این مرحله است.

احتمالاً مخاطبانی دارید که پشت میز کار نشسته‌اند و هم‌زمان با خالی کردن اینباکس، یک ایمیل هم در مورد آنباکسینگ onboxing  (جعبه گشایی) رژلب‌های کاملاً بهداشتی و دارویی جدید از طرف شما دریافت می‌کنند! حتی آن‌ها را طوری مشتاق و منتظر نگه‌دارید که ایمیل جدید کسب‌وکار شما خبر از آغاز ثبت‌نام یک دوره آموزشی مرتبط با علاقه آن‌ها بدهد و آن‌ها را به شکل جذابی تحت‌فشار بگذارد.

فراموش نکنید که

موضوعات ایمیلی (بازاریابی ایمیلی) باید جنبه تشویق‌کننده و انگیزشی داشته باشند و در این مورد حضور یک کارشناس آشنا به این نوع بازاریابی مهم است.

اما چه آیتم‌های دیگری به لطف بازاریابی ایمیلی کمک دست شما می‌تواند باشد؟ موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  1. پاسخ به پرسش‌ها در تالارهای گفت‌وگوی مرتبط
  2. همخوان کردن لینک و مشخصات وبینارهای جدید
  3. معرفی محصولات جدید
  4. گزارش رفع خطا
  5. اطلاعات در مورد کسب‌وکار
  6. دستورالعمل مصرف یا استفاده

بخش‌بندی فهرست ایمیل

اگر در فهرست مشتری‌هایتان، افرادی دارید که چند مرتبه سفارش خرید ثبت کرده‌اند و به ترفند call to action یا CTA – فراخوانی برای اقدام/ خرید- واکنش مثبت نشان داده‌اند پس مطمئن باشید جای آن‌ها در یک فهرست جداگانه اختصاصی است.

برای جذب دوباره آن‌ها نیاز به قانع کردنشان ندارید. فقط کافی است ارتباط با آن‌ها حفظ شود، ارزش محصول را معرفی کنید و در پایان برایشان توضیح بدهید که چطور می‌توانند محصول بیشتری خریداری کنند. درواقع با تنظیم چنین فهرستی شما به‌راحتی پیشنهاد‌ها به‌روز را برایشان ایمیل می‌کنید.

** مهم: فهرست مخاطبان ویژه شما می‌تواند طوری دسته‌بندی شود که شما اطلاعات کافی را در مورد علاقه‌مندی مشتری، نوع ابزار مورداستفاده مخاطب، سطح تعامل او با شما و فاکتورهای دیگر در اختیار داشته باشید.

چرا بخش‌بندی مبتنی بر ایمیل تا این اندازه اهمیت دارد؟ دچار افراط‌وتفریط نمی‌شود؛ بیش‌ازاندازه به مشتری تازه‌وارد نمی‌فروشید و محصولات خاص یا گران‌قیمت ازنظر مشتری‌های راضی دور نمی‌ماند.

چند نمونه از بخش‌بندی ایمیلی مطلوب

● ارسال ایمیل فهرست مشتریانی که محصول الف را خریداری کردند و تخفیف برای آیتم اضافی دریافت می‌کنند.

● ارسال فهرستی از پیشنهادهای جدید برای خریدارانی که به مدت یک ماه از آن‌ها خبری نداشته‌اید.

● ارسال ایمیل کوپن رایگان برای فعال‌ترین مشتریان تا در بازدید بعدی و خرید بعدی‌شان به میزان  Xتومان از آن استفاده کنند.

نقشه برای ارسال ایمیل برای افزایش مشتری در شبکه های اجتماعی

یک ترفند کارآمد!

اگر از یک روش استراتژیک پیروی کنید می‌توانید حجم ایمیل‌هایی انگیزشی خودتان را تنظیم و کمتر کنید. برای نمونه ؛ فهرستی از مشتریان متفاوت برای خودتان آماده داشته باشید. زیر نظر بگیرید که کدام‌یک از آن‌ها منتظر اعلام فروش محصولات جدید است. با اعلام فروش، می‌توانید به فهرستی که او و باقی مشتری‌ها هستند ایمیل بفرستید. دیگر مخاطبین فهرست هم با دریافت این ایمیل جذاب مشتاق می‌شوند یا ثبت‌نام کنند یا در صف خرید شما بایستند.

نوسان در ارسال ایمیل

به‌عنوان کارمندی که مرتب باید اینباکس ایمیلش را چک کند و در حال حاضر 1582 ایمیل خوانده‌نشده دارد باید عرض کنم که این دریافتی‌ها می‌توانند حوصله سر بر باشند مخصوصاً اگر مشتری حجم زیادی از آن‌ها را داشته باشد.

برای افزایش مشتری در شبکه‌های اجتماعی  حتماً قانون « کمتر، کار بیشتر را می‌کند» را رعایت کنید و ایمیل‌های باکیفیت ولی مداوم را فراموش نکنید. به‌عنوان یک اصل فراموش نکنید که ارزش پیشنهادی در کسب‌وکارتان را، چه اطلاعات محصول جدید و چه تخفیف هفته، به‌موقع برای مخاطب بفرستید.

فراموش نکنید که راهکار ارسال ایمیل و فعالیت‌های مربوط به آن در صورتی درست و به‌موقع جواب می‌دهد که شما در ابتدا ارتباط خوبی در شبکه های اجتماعی با مخاطب برقرار کرده باشید و بتوانید با اعتمادسازی آن‌ها را با یک کلیک به مسیر ورود به وب‌سایت خودتان هدایت کنید.

ارزش سازی با برگزاری وبینار

برگزاری انواع وبینارها در اصل کارایی هدایت با هدف خرید را دارند که البته ارزش فراوان هم به مشتری‌های فعلی شما می‌دهند. در نظر داشته باشید که در اختیار گذاشتن اطلاعات برای مخاطب به‌صورت زنده یا سایر فرمت‌های تعاملی دیگر باعث اعتمادسازی می‌شود، مشتری به شما وفادار می‌ماند و درصد ماندگاری آن‌ها را بالا می‌برد.

وبینارها فرصت‌هایی عالی برای معرفی محصولات جدید، راهنمایی و بهبود چگونگی ارتباط با گروه شما و خیلی از موارد دیگر است. اگر فکر می‌کنید آشنایی با چند راهکار جدید درک بهتری از نقش وبینارها پیدا می‌کنید مورد زیر را بخوانید.

با نمایش موفقیت عمق کسب‌وکارتان را نشان دهید

وبینارها در کنار اینکه ابزار معرکه‌ای برای هدایت با هدف خرید هستند، یکی از دلایل عالی برای ماندگاری مشتری به‌حساب می‌آیند. محتوای عمیق، مرتبط و تأثیرگذار کسب‌وکار شما با برگزاری یک یا چند وبینارها به‌راحتی منتقل می‌شود.

اگر قصد داشته باشیم محصول و خدمات خود را به شکل حرفه‌ای‌تری عرضه کنیم یا جنبه‌های بهتری از حرفه‌مان را با حضور کارشناسان و مجموعه‌ای از ابزارهای کارآمد به نمایش بگذاریم، قطعاً وبینارها نقش تأثیرگذاری بازی می‌کنند.

برای نمونه؛ در حال حاضر برگزاری انواعی از وبینارها در کشور ما تبدیل به یکی از فرصت‌های جذب و ماندگاری مشتری شده است. بسیاری از مخاطبان با درخواست کسب‌وکار برگزارکننده یا به انتخاب خودشان، بخش‌هایی از وبینار موردنظر را به‌صورت آنلاین یا ضبط‌شده در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

پایان‌بخش

تعامل با مشتری‌های فعلی ساده‌تر از آن چیزی است که بخواهیم آن را با انتظارات و دورنماها مقایسه کنیم. اگر بتوانیم تنها با صبر و دنبال کردن استراتژی‌های بالا وارد مسیر ارتباط با مخاطب و مشتری‌های احتمالی شویم باید گفت که « گل را زده‌ایم»!

افزایش مشتری در شبکه‌ های اجتماعی در دنیای کسب‌وکارهای نوین که بدون شک زیربنای دیجیتالی و مجازی هم جزو جدایی‌ناپذیر آن‌ها شده، حالا دیگر هنر حساب می‌شود. در مراقبت از مخاطبانتان، موفق باشید!

منبع:

https://meetedgar.com/blog/how-to-engage-your-audience/

https://thriving.ir/inbound-marketing/

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4]

این پست را به اشتراک گذارید :


این مقاله در بهین هاب تولید شده است. روی بهین هاب برای صرفه جویی در وقت و تمرکز روی ارزش واقعی شبکه های اجتماعی در تیمتان حساب کنید. تک تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.
دیدگاه بگذارید 0